گزارش نشست الجزایر امروز به کمیسیون انرژی می رود / بازی برد-برد ایران در الجزیره پیامدهای مثبت نشست فوق العاده اوپک

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیامدهای مثبت نشست الجزایر برای ایران، ناشی از اعمال دیپلماسی انرژی اثربخش است، از سوی دیگر اوپک با اتخاذ تصمیم درباره سقف تولید خود را بازسازی کرد.

حسین امیری خامکانی درباره پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی (آی یی اف) در الجزایر و نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که نخست قرار بود مشورتی باشد و بعد به صد و هفتادمین نشست فوق العاده این سازمان بدل شد، به خبرنگار شانا، گفت: مقرر بود در حاشیه نشست پانزدهم آی یی اف نشست مشورتی برگزار شود که با تغییر آن به نشست فوق العاده اوپک، بر اهمیت و اعتبار تصمیم این نشست افزوده شد.

بازی برد-برد ایران در الجزیره پیامدهای مثبت نشست فوق العاده اوپک

وی گفت: این نشست سه دستاورد بااهمیت برای ایران در پی داشت. نخست، تعیین سقف تولید برای اعضای اوپک بود که با توجه به وضع بازار برای تثبیت آن ضروری بود، زیرا نبود یک سقف تولید مانع مدیریت عرضه در بازار می شود و این موضوع می تواند بر شرایط بازار و قیمت های جهانی نفت خام اثر منفی بگذارد.

امیری خامکانی درباره دومین دستاورد سفر به الجزایر، عنوان کرد: پیشتر طرح «فریز نفتی» را پیش از دستیابی ایران به سهم از دست رفته اش در بازارهای جهانی نفت خام مطرح می کردند که تهران مخالف این موضع بود، اما خوشبختانه در این نشست پذیرفته شد سقف تولید اوپک محدود باشد نه سهم اعضایی مانند ایران، نیجریه و لیبی، بنابراین قرار شد کمیته ای سطح بالا نتایج بررسی خود را برای سهم هر یک از اعضا در ماه نوامبر تحویل نشست عادی وزیران نفت و انرژی این سازمان در وین دهد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون انرژی، بازسازی نقش اوپک را سومین دستاورد نشست الجزایر ارزیابی کرد و گفت: اوپک حدود دوونیم سال گذشته نتوانسته بود برای مدیریت عرضه در بازار نفت تصمیم مناسبی بگیرد و این سبب شده بود برخی اعضا به مقدار دلخواه نفت تولید و صادر کنند. از این رو، تصمیم تازه اوپک در نشست الجزایر سبب بهبود و ارتقای جایگاه و نقش این سازمان شد و نشان داد اوپک همچنان زنده است و می تواند تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: کشورهای عضو اوپک باید متقاعد شده باشند که ایران باید سهم از دست رفته خود در دوران تحریم ها را احیا کند و این اتفاق به طور حتم روی خواهد داد.

نایب رییس کمیسیون انرژی افزود: ایران در این سفر، دیپلماسی مطلوبی را به کار گرفت و سبب شد این کشور در کانون توجه محافل نفتی قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: یکشنبه (امروز) در کمیسیون انرژی گزارشی درباره سفر وزیر نفت و هیأت همراه به الجزایر و شرکت در نشست ها و ملاقات ها ارائه خواهم کرد.

صد و هفتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک به منظور بررسی تحولات بازار نفت ٣٠ نوامبر امسال (١٠ آذرماه) با حضور ١٤ عضو این سازمان در وین اتریش برگزار می شود.

۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۴۱
تعداد بازدید : ۳۵۰