ایران و هند می‌توانند در حوزه نفت و کریدور شمال - جنوب همکاری کنند

ایران و هند می‌توانند در حوزه نفت و کریدور شمال - جنوب همکاری کنند
وزیر راه و شهرسازی افزایش واردات نفت هند از ایران در ماه های اخیر را حاکی از تمایل دهلی نو برای گسترش هرچه بیشتر روابط با تهران دانست و گفت: ایران و هند می‌توانند در حوزه نفت و کریدور شمال - جنوب با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش شانا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر ٣ روزه خود به هند به گسترش همکاری‌های میان ٢ کشور اشاره کرد و گفت: اگزیم بانک، به عنوان تامین کننده خطوط اعتباری ۱۵۰ و ۸۵ میلیون دلاری طرح توسعه بندر چابهار، می‌تواند هماهنگی لازم را برای مشارکت مالی ژاپن در طرح توسعه چابهار ایجاد کند.

وی روند اجرای طرح توسعه بندر چابهار را مناسب دانست و افزود: طرح توسعه بندر چابهار با زمان بندی در نظر گرفته شده در حال اجراست، همچنین در دوران تحریم بارگیری مستقیم کشتی‌ها به واسطه مشکلاتی قطع شد که تلاش برای فعال شدن دوباره آن‌ها ادامه دارد.

آخوندی تصریح کرد: در دوران تحریم کشتی‌های بزرگ هندی کالاهای خود را به کشورهای جنوب خلیج فارس منتقل و سپس به وسیله کشتی‌های کوچک به ایران منتقل می‌کردند که این امر باعث افزایش قیمت کالاها و هزینه ها می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی، تحریم‌ها را یکی از موانع اصلی فعال شدن کریدور شمال –جنوب دانست و عنوان کرد: با رفع موانع و با اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای شمال و جنوب کشور، شرایط برای فعال کردن این کریدور فراهم شده است.

وی قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایران و هند در دوران تحریم را یکی از مشکلات توسعه روابط ٢ کشور دانست و گفت: در صدد هستیم با برقراری ارتباط تجار و بازرگانان ایران و هند زمینه افزایش مبادلات بین ٢ کشور را فراهم کنیم.

آخوندی امکان پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر ایران، نحوه استفاده از خطوط ریلی ایران و انتقال کالا به دریای خزر و به سمت آستاراخان روسیه، سرمایه گذاری در راه آهن چابهار – زاهدان، تامین قطعات برای تعمیر اساسی لوکوموتیوها در ایران را از دیگر محورهای گفت و گوی خود با مقام‌های هندی عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، مهمترین هدف از سفر به هند را پیگیری موافقنامه چابهار و شرکت در اجلاس ٢ جانبه و ٣ جانبه ایران، هند و افغانستان ذکر کرد و افزود: دراین سفر به نتایج مثبتی در خصوص تسریع در اجرای هرچه سریعتر توافق‌نامه ٣ جانبه دست یافتیم.

آخوندی، افزایش خرید نفت ایران توسط هند در ماه های اخیر را نشانه‌ای از سوی این کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط دانست و تصریح کرد: هرچند خرید نفت ایران توسط هند ارتباطی به تامین مالی پروژه‌ها از سوی این کشور ندارد، اما نشان دهنده عزم جدی این کشور برای توسعه روابط با ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ٧ درصدی هند عنوان کرد: ٢ کشور می‌توانند در زمینه های مختلف از جمله نفت، راه آهن، آی تی، کشتیرانی و کریدور شمال – جنوب همکاری کنند.

۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۳۶۶