به دنبال راهبرد باز پس گیری سهم ایران در بازار محصولات پتروشیمی جهان

به دنبال راهبرد باز پس گیری سهم ایران در بازار محصولات پتروشیمی جهان
عضو کمیسیون انرژی گفت: پس از تلاش برای احیای بازار نفت ایران، اکنون باید برنامه های توسعه بازار محصولات پتروشیمی را دنبال کرد و همزمان روند رشد پتروشیمی را شتاب داد.
علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر،امیدیه ،هندیجان و بندرامام خمینی در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشور اظهارکرد: از مجموع بیش از 21 میلیون تن عملکرد تولید صنعت پتروشیمی در سال جاری، سهم مجتمع های پتروشیمی مستقر در منطقه بندرماهشهر و بندرامام حدود 7.1 میلیون تن است.
عضو کمیسیون انرژی افزود: همزمان با افزایش روند تولید محصولات پتروشیمی امسال این صنعت وضعیت مطلوبی دارد که امید می رود با افتتاح طرح های جدید این روند شتاب بیشتری به خود گیرد.
این نماینده مجلس دهم با اشاره به اهداف سند چشم انداز در حوزه پتروشیمی گفت: وزارت نفت آمادگی جذب حداقل 180 میلیارد دلار سرمایه در 5 سال آینده را دارا است.
وی افزود: فرصت های سرمایه گذاری متنوع و سودآوری زیادی در صنایع پتروشیمی وجود دارد که در صورت جذب سرمایه گذاری های جدید می توان محصولات نهایی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد و صادرات محصولات پتروشیمی می تواند کاهش خام فروشی و در نهایت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را به همراه داشته باشد.
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: همان طور که راهبرد بازپس گیری سهم نفت ایران در بازار جهانی دنبال شد و ایران توانست سهم خود را احیا کند در بخش فرآورده و محصولات پتروشیمی نیز باید بازار جهانی کشور را توسعه داد زیرا پیامدهای اقتصادی تولید و صادرات فراورده ها بیش از صادرات مواد اولیه است.
وی با بیان اینکه، تولید محصولات نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، باید به عنوان یک راهبرد از سوی مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار بگیرد، افزود: تکمیل زنجیره ارزش یکی از شروط تخصیص خوراک به طرح های پتروشیمی است.
عضو کمیسیون انرژی گفت: نباید خوراک را دریافت کرد و با تبدیل آن به مواد پایه آن را صادر کنیم، بلکه باید زنجیره ارزش آن را در کشور کامل کرد. بنابراین رعایت این دست مسائل در تخصیص خوراک باید مورد اهتمام قرار گیرد چراکه خام فروشی اشکالات زیادی دارد.
وی افزود: با راه اندازی فازهای پارس جنوبی تولید گاز کشور افزایش خواهد یافت که این در روند تخصیص خوراک برای طرح های جدید حائز اهمیت فراوانی است، البته طرح های جدید باید با مطالعه و مدنظر قرار دادن مسائل آمایش سرزمین راه اندازی شوند تا بازده اقتصادی آنها به حداکثر برسد.
۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۳۸۶