جزئیات ساخت پالایشگاه مقیاس کوچک نفت در خلیج‌فارس

جزئیات ساخت پالایشگاه مقیاس کوچک نفت در خلیج‌فارس
یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تدوین بسته‌های سرمایه گذاری 10 تا 20 میلیون دلاری برای ساخت پالایشگاه‌های نفت مقیاس کوچک و پتروپالایشگاه در منطقه اقتصادی لاوان خبر داد.
محمد علی دادور در گفتگو با مهر با اشاره به تبدیل جزیره لاوان به منطقه ویزه اقتصادی، گفت: بر این اساس طرحی به منظور ساخت پالایشگاه های نفت مقیاس کوچک آخرین مراحل مطالعاتی خود را پشت سر می گذارد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با اعلام اینکه در حال حاضر خوراک کافی همچون نفتا توسط شرکت نفت فلات قاره و پالایشگاه لاوان در سطح منطقه وجود دارد، تصریح کرد: بر این ساخت پالایشگاه نفت مقیاس کوچک در لاوان با توجه به خوراک کافی دارای توجیه اقتصادی است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه راه اندازی پالایشگاه مقیاس کوچک برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده همچون قیر، مازوت، انواع محصولات گوگردی، روغن و حلال‌های صنعتی با رویکرد صادراتی امکان پذیر است، اظهار داشت: در شرایط فعلی چندین پست اسکله نفتی و خدماتی برای صادرات انواع فرآورده‌های نفتی در سطح جزیره لاوان در مدار بهره برداری قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه علاوه بر پالایشگاه‌های مقیاس کوپک، امکان طراحی، ساخت و راه اندازی واحدهای پترو پالایشگاهی هم در این منطقه نفتخیز وجود دارد، تبیین کرد: علاوه بر این برنامه ریزی‌هایی برای ساخت و توسعه زنجیره ارزش در صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی انجام شده است.
دادور با بیان اینکه ساخت یک واحد پالایشگاه مقیاس کوچک به 10 تا 20 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، اعلام کرد: از این رو سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری کمی امکان ایجاد ارزش افزوده و حاشیه سود بالایی را فراهم کنند.
سرپرست منطقه ویژه اقتصادی لاوان با تاکید بر اینکه هم اکنون امنیت سرمایه گذاری خارجی و خصوصی در این هاب جدید انرژی ایران در خلیج فارس به طور کامل فراهم شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر این زیر ساخت های توسعه‌ای همچون آب، برق، واحدهای یوتیلیتی، زمین مناسب، فرودگاه و اسکله در جزیره لاوان ایجاد شده است.
این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر سودآور بودن فعالیت پالایشگاه نفت لاوان، توضیح داد: پس از راه اندازی یک واحد جدید استحصال گاز مایع و کاهش اتلاف گاز، فعالیت این واحد پالایشگاهی دارای حاشیه سود مناسبی شده است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با یادآوری واگذاری این پالایشگاه نفت به بخش خصوصی، تاکید کرد: با تکمیل فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه قطعا حاشیه سود فعالیت این پالایشگاه هم افزایش قابل توجه‌ای می یابد.
۱۸ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۰۲۴