سرمایه‌گذاری‌های نفتی در بندرجاسک در حال افزایش است

سرمایه‌گذاری‌های نفتی در بندرجاسک در حال افزایش است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای امسال تا امروز، عملیات بنادر کشور (صادرات و واردات) نسبت به مدت مشابه پارسال ٢٤,٥ در صد افزایش یافت که یکی از دلایل آن اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، امروز یکشنبه (یازدهم مهرماه) در نشست خبری گفت: همه مسئولان کشور و افکارعمومی به این نتیجه واحد رسیدند که سواحل اهمیت بسیاری دارند، از این رو باید هر چه بیشتر برای سامان دهی و توسعه آنها تلاش کرد.

وی با بیان این‌که امروز سواحل شمال کشور پرتراکم هستند و سواحل جنوب تراکم کمتری دارند، افزود: باید سواحل جنوب مورد توجه جدی قرار گیرند، البته توسعه آنها به همکاری دولت و بخش‌های دیگر بستگی خواهد داشت.

سعید نژاد تصریح کرد:  ایران در موقعیت طبیعی ممتازی قرار گرفته است، زیرا تنگه هرمز امروز بیش از پیش اهمیت راهبردی جهانی دارد و بیش از ٥٠ درصد از محموله های نفتی دنیا از این منطقه عبور می کند، بنابراین باید از چنین منطقه ای به نحوی مطلوب استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بسیاری از کشورها ارتباطشان از راه دریاست، از این رو توجه ویژه ای به تنگه هرمز دارند. ایران نیز تلاش می کند تا مسیری امن را برای چنین کشورهایی فراهم کند.

وی گفت: باید از فرصت‌های پساتحریم در حوزه دریا استفاده کنیم و بازاری که به ناحق از ما گرفته شده است را دوباره به دست آوریم، همچنین بنادر ما باید در توسعه بازارهای اقتصادی نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: در دوره پساتحریم بسیاری از سازمان‌های جهانی برای شرکت در همایش‌های دریایی ایران اعلام آمادگی کردند البته ما نیز از حضور سازمان های مردم نهاد (ان‌جی‌او) حمایت می کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به طرح توسعه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: سه ترمینال در بندر شهید رجایی وجود دارد. درباره ترمینال شماره یک، در مرحله ای هستیم که کیفیت پیشنهاد دهندگان برای سرمایه گذاری در حال ارزیابی است. مطالعات در ترمینال شماره دو نیز پایان یافته و ظرف دو ماه آینده فراخوان عمومی برای سرمایه گذاری اعلام خواهد شد. همچنین برای توسعه و بهره برداری ترمینال شماره سه نیز در حال انجام فراخوان دیگری هستیم.

سعید نژاد تصریح کرد: هم اکنون در حوزه دریانوردی و کشتیرانی ایران، تحریم‌ها برطرف شده و خطوط کشتیرانی در بنادر فعالیت می کنند، همچنین در حوزه خرید تجهیزات نیز تحریم‌ها لغو شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در ٦ ماه نخست امسال، عملیات مربوط به بنادر کشور، ٢٤,٥ در صد نسبت به نیمه نخست پارسال، افزایش یافته است همچنین خوشبختانه امسال صادرات در بنادر ایران از واردات پیشی گرفته است.

وی تصریح کرد: جمع عملکرد کل بنادر ایران در ٦ ماه نخست امسال ١٥١ میلیون تن بوده است که نسبت به پارسال بیش از ٢٤ درصد افزایش عملکرد داریم.

سعید نژاد به موضوع سواحل مکران و توسعه آن اشاره کرد و گفت: در فعالیت های حوزه سواحل مکران، سازمان بنادر بیشترین کار را انجام داده است و نزدیک به یک میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده ایم، همچنین در بندر جاسک نیز سرمایه گذاری‌ها به‌ویژه در حوزه نفت و انرژی در حال افزایش است.

۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۳۸۹