قطع قاچاق سوخت ایران به افغانستان/ جوسازی‌هایی که در افغانستان علیه ایران صورت می‌گیرد مبنای مشخصی ندارد

قطع قاچاق سوخت ایران به افغانستان/  جوسازی‌هایی که در افغانستان علیه ایران صورت می‌گیرد مبنای مشخصی ندارد
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد: عراق به تازگی وارد بازار افغانستان شده و مرتبط کردن بحران سوخت افغانستان به ایران جوسازی غیر معمول و بی‌مبنایی است/ جوسازی‌هایی که در افغانستان علیه ایران صورت می‌گیرد مبنای مشخصی ندارد.
قطع قاچاق سوخت از ایران به افغانستان مهمترین دلیل اعتراض افغانی‌ها به ایران است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: مهمترین دلیل بروز بحران سوخت در افغانستان و اعتراض آنها به ایران به افزایش قیمت سوخت در ایران که به قطع قاچاق حامل‌های انرژی به این کشور انجامید، برمی‌گردد و از سوی دیگر افزایش جهانی قیمت سوخت نیز مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کرده است.
سیدحمید حسینی گفت: جوسازی‌هایی که در افغانستان علیه ایران صورت می‌گیرد مبنای مشخصی ندارد؛ چرا که ایران تامین کننده عمده سوخت در افغانستان نیست.

dr.1
او در توضیح این مطلب افزود: براساس آمارها ایران چیزی حدود 30درصد سوخت افغانستان را تامین می‌کند. براساس قرارداد، شرکت ملی پالایش و پخش نسبت به توزیع روزانه هزار تن گازوییل به قیمت‌های بین‌المللی در افغانستان اقدام می‌کند که این کار کمافی‌السابق ادامه دارد و همچنین مجوزهای لازم برای صادرات برخی محموله‌های پتروشیمی نیز به قوت خود باقی است.
او گفت: این محموله‌های پتروشیمی نیز امکان استفاده به عنوان سوخت را دارند.
حسینی با اشاره به این که عراق به تازگی وارد بازار سوخت افغانستان شده است، گفت: مشکل عمده مشکل ارسال سوخت از ایران به افغانستان نیست بلکه مساله این است که ایران جلوی خروج محموله‌های سوختی که از عراق می‌آمد را گرفته بود که البته در حال حاضر اقدامات لازم برای خروج آنها انجام شده و این کار هر چند به کندی در حال اجراست.
او گفت: عراق به تازگی وارد این بازار شده و مرتبط کردن بحران سوخت افغانستان به ایران جوسازی غیر معمول و بی‌مبنایی است.
حسینی گفت: بخشی از سوخت افغانستان از طریق پاکستان تامین می‌شد. پس از بروز مشکلاتی در این کشور از سوی القاعده، پاکستان ارسال سوخت خود را کاهش داد و عراق چند ماهی است که وارد بازار شده است. بخشی از این سوخت نیز از ترکمنستان و افغانستان وارد این کشور می‌شود و ایران نیز در ترانزیت بخشی از سوختی که دریایی از ترکمنستان می‌آمد و از خام ایران ترانزیت می‌شد، نقش داشت.
۱۹ دی ۱۳۸۹ ۲۲:۵۳
خبرگزاری ایلنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۲۷