ایران و آلمان ١٠ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ایران و آلمان ١٠ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
ایران و آلمان در حوزه‌هایی همچون انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، راه‌آهن، محیط زیست، راه و شهرسازی، خودروسازی، هواپیمایی، انتقال فناوری و غیره تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این اسناد همکاری و تفاهم‌نامه ها در جریان پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان بین وزیر اقتصاد ایران و و معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به امضا رسید.

تفاهم‌نامه های مذکور، حیطه بسیار گسترده‌ای از همکاری‌های مشترک در زمینه تامین مالی پروژه ها، سرمایه گذاری متقابل، سرمایه گذاری مشترک، همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای، تامین زیرساخت در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، راه‌آهن، محیط زیست، راه و شهرسازی، خودروسازی، هواپیمایی، انتقال فناوری و غیره را شامل می‌شود.

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جریان امضای این اسناد گفت: سیاست جمهوری اسلامی و نیز علاقمندی بخش خصوصی ایران، همواره و به روشنی بر تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای دیگر و شرکای سنتی ایران بویژه کشور آلمان استوار بوده است، سطح روابط ما در سال ٢٠٠٨ میلادی تا ٦ میلیارد دلار نیز رسیده بود و باعث شد، این کشور، به شریک اول تجاری ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدل شود.

وی افزود: این بیانگر عمق پیوند اقتصادی ٢ کشور است که حتی در دوره تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نیز، روابط اقتصادی گرچه کاهش یافت، اما به دلیل علاقه و دوستی ٢ ملت و بخش خصوصی، این روابط هرگز قطع نشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حال که شرایط از سرگیری روابط ٢ کشور، در پی مذاکرات موفق ایران با کشورهای ١+٥ فراهم شده است، باید تلاش کنیم در حوزه های مورد تفاهم، همچون سرمایه گذاری، انتقال فناوری، خودروسازی، نفت، گاز، انرژی‌های نو، هواپیما و بهبود روابط مالی و بانکی ٢ کشور، گام‌های عملی برداریم.

 زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدراعظم آلمان، دیروز (دوشنبه، ١٢ مهرماه) در همایش تجاری ایران و آلمان در اتاق ایران، با بیان این که ٢ کشور علاقمند به گسترش روابط، بویژه روابط اقتصادی هستند، گفت: هیئت ١٠٠ نفره آلمانی مرکب از نمایندگان شرکت‌های کوچک و متوسط است، ما اعتقاد داریم نباید تنها تمرکز بر شرکت‌های بزرگ آلمان باشد بلکه، شرکت‌های کوچک و متوسط نیز مصمم به همکاری با ایران هستند.

وی به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ٢ کشور پس از گذشت ١٥ سال وقفه، اشاره کرد و افزود: امیدواریم این وقفه طولانی دیگر اتفاق نیفتد، بنابراین باید بتوانیم روابط خوب گذشته را دوباره احیا کنیم.

وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدراعظم آلمان تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های آلمانی در دوره تحریم شرایط خود را حفظ کردند و همکاری با ایران را ادامه دادند، بنابراین می‌توانیم مشکلات پیچیده و سخت را میان خود حل و فصل کنیم.

۱۳ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۵۱۹