صادرات نفت ایران به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید

صادرات نفت ایران به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید
مجموع صادرات نفت و میعانات ایران در ماه سپتامبر احتمالا به حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده و تقریبا با بالاترین رقم صادراتی سال ۲۰۱۱، یعنی قبل از تحریم های غرب برابری کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دو منبع آگاه گفتند، مجموع صادرات نفت و میعانات ایران در ماه سپتامبر احتمالا به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده و تقریبا با بالاترین رقم صادراتی سال 2011، یعنی قبل از تحریم های غرب برابری کرده است.
افزایش صادرات روزانه نفت ایران در این ماه نسبت به صادرات حدودا 2.5 میلیون بشکه ای ماه اوت عمدتا ناشی از ماه اوت بوده است. میعانات نوعی نفت سبک است که در سهمیه های نفتی اوپک محاسبه نمی شود و عمدتا به همراه گاز طبیعی به دست می آید.
این منابع گفتند، ایران در ماه سپتامبر برای تامین تقاضای قوی در بازار آسیا  روزانه 600 هزار بشکه نفت صادر کرده، در حالی که این رقم در ماه اوت حدود 350 هزار بشکه بوده است. صادرات نفت خام ایران نیز در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل اندکی افزایش داشته و به حدود 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.
ایران به همراه لیبی و نیجریه در قالب توافق غیرمنتظره هفته گذشته اوپک از طرح فریز مستثنی شده و اجازه یافته اند تا سطح حداکثری نفت تولید کنند.
فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشورتی اف جی ای گفت: «ایران در حال حاضر نمی تواند نفت خیلی بیشتری تولید کند، بنابراین شاید تولید حدودا 3.7 میلیون بشکه در روز حداکثر توان تولیدی ایران باشد.»
وی افزود، حتی اگر تولید ایران آنگونه که یکی از مقامات این کشور گفته، در ماه سپتامبر به 3.8 میلیون بشکه در روز برسد، این کشور قادر نخواهد بود تولید خود را در این سطح حفظ کند، زیرا میزان کاهش تولید میادین نفتی ایران سالانه حدود 400 هزار بشکه است.
ایران اعلام کرده که قصد دارد تولید خود را به 4 میلیو نبشکه در روز افزایش دهد، اما تحلیلگران معتقدند که تولید نفت این کشور احتمالا به اوج خود رسیده، و برای تولید بیشتر به سرمایه گذاری خارجی نیاز است.
۱۳ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۳۹۰