نخستین کنسرسیوم صادرات نفت توسط بخش خصوصی تشکیل شد

نخستین کنسرسیوم صادرات نفت توسط بخش خصوصی تشکیل شد
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: نخستین کنسرسیوم صادرات نفت خام با عضویت 65 شرکت در کشور تشکیل شد.

'حسن خسروجردی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به دنبال توافق های انجام شده با وزارت نفت در مورد صادرات 20 درصد نفت خام صادراتی و تشکیل یک کنسرسیوم در این بخش، بستری فراهم شده تا کسانی که منع معامله مستقیم با ایران دارند از این بستر استفاده کنند.

وی از برگزاری جلساتی برای تعیین تکلیف روند فعالیت این کنسرسیوم خبر داد و گفت: به نظر می رسد دو کنسرسیوم فعال در صادرات نفت خام در کشور تشکیل شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، ادامه داد: هم اکنون هیچ منعی از طرف مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای صدور حواله صادرات نفت خام به بخش خصوصی وجود ندارد.

وی پیش از این به ایرنا گفته بود که سهیم شدن بخش خصوصی در صادرات نفت خام اتفاق جدید و تازه ای است و برای این که، این روند به طور روان عملیاتی شود نیاز به مدت زمان دارد.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، بر اساس این توافق، بخش خصوصی نباید در مقاصدی که صادرات دولت به صورت روان در حال انجام است، حضور پیدا کند.

خسروجردی اضافه کرد: در مقاصدی همچون چین و هندوستان که هم اکنون روند صادرات به صورت روان و بدون مشکل در حال اجرا است، بخش خصوصی اجازه ورود ندارد و تنها می تواند در بازارهای بین المللی جدید وارد شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: با این حال اصرار بخش خصوصی بر این است که نفت را به پالایشگاه های خارج از کشور منتقل کرده و پس از پالایش، فرآورده نفت را عرضه کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچنین از نخستین گام بخش خصوصی در صادرات نفت خام به بازارهای جدید جهانی خبر داده بود.

۱۸ تیر ۱۳۹۱ ۱۶:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۱۷۰