زیرساخت‌های قانونی فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی در کشور فراهم شده است

زیرساخت‌های قانونی فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی در کشور فراهم شده است
مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران(سابا) گفت: زیرساخت‌های قانونی برای فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی فراهم شده است و بانک‌ها هم باید تسهیلات مالی مورد نیاز را با بهره مالی مناسب در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.

'سعید مهذب ترابی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با وجود قوانینی چون قانون اصلاح الگوی مصرف و تکالیف قانون برنامه پنجم کشور می‌توان گفت که زیرساخت‌های قانونی برای فعالیت این شرکت‌ها مهیا شده است.

وی ادامه داد: تائید صلاحیت این شرکت‌ها نکته دیگری است که در فعالیت آنها باید مد نظر قرار گیرد و شرکت‌هایی که وارد فعالیت بهینه سازی مصرف انرژی می‌شوند، باید اهلیت و صلاحیت فعالیت در آن را داشته باشند.

مدیر عامل سابا با بیان این که، ساز و کارهای لازم برای به وجود آوردن و احصاء این صلاحیتها انجام شده است، خاطر نشان کرد: معاونت راهبردی ریاست جمهوری مکلف شده است که صلاحیت این شرکت‌ها را تائید و آنها را رتبه بندی کند.

وی با بیان این که، پرداخت تسهیلات و رفع مسائل مالی سومین زیرساختی است که برای فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی ضروری است، افزود: در این زمینه بانک‌ها باید تسهیلات لازم با بهره مناسب در اختیار شرکت‌هایی که کارشان بهینه‌سازی مصرف انرژی است قرار دهند.

وی گفت: مقوله آموزش از دیگر مواردی است که به منظور توسعه فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی از دو سال قبل و با هدف ارتقای دانش مهندسی آغاز شده است و کارشناسان این شرکت‌ها و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند به صورت رایگان ‌آموزش می بینند.

مهذب ترابی با تاکید بر ضرورت سود‌آوری شرکت‌های خدمات انرژی اظهار داشت: ایجاد انگیزش برای این شرکت‌ها و برگشت سرمایه از دیگر مواردی است که نقش مهمی در توسعه فعالیت اقتصادی در بهینه سازی انرژی دارد.

وی افزود: در این راستا هفته گذشته دولت آیین نامه ای را ابلاغ کرد که این آیین نامه انگیزه لازم را برای شرکت‌ها ایجاد می کند و انتظار می‌رود فعالیت در این زمینه سود‌آوری خوبی هم داشته باشند.

مهذب ترابی با اشاره به گسترش فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی در سایر نقاط جهان اظهار کرد: این فعالیت حدود 20 سال است که در دنیا رونق گرفته است و شرکت‌هایی که در این فعالیت حضور یافته‌اند، هزینه‌های خود را از محل درآمدهای ناشی از صرفه جویی انرژی تامین می کنند.

وی در پایان گفت: این شرکت‌ها در کشورهایی چون آمریکا، کره، ژاپن و فرانسه گردش مالی بسیار گسترده ای دارند و تنها در کشور ژاپن 70 ابر شرکت در زمینه خدمات انرژی فعالیت می کنند.

۲۸ تیر ۱۳۹۱ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۰۱۳