ماهیت قراردادهای IPC با قرارداد دیروز وزارت نفت‌ متفاوت است/‌نمی‌توانند ‌منتقدان را ساکت کنند‌

ماهیت قراردادهای IPC با قرارداد دیروز وزارت نفت‌ متفاوت است/‌نمی‌توانند ‌منتقدان را ساکت کنند‌
نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: مسئولان وزارت نفت فکر نکنند؛ IPC رابه نهاد انقلابی دادند و دیگر کار تمام شد و بگویند ما یک قرارداد را به اینها دادیم که بقیه را ساکت کنیم؛ این شیوه درستی نیست.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایذه با اشاره به واگذاری یکی از میادین نفتی به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار داشت: ماهیت این قرارداد با IPC متفاوت است؛ چرا که این نوع قراردادها در گذشته نیز اتفاق افتاده و در حال حاضر نیز در حال انجام است.

وی درباره قراردادی که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بستند‌٬ عنوان کرد: در این قرارداد چند حلقه چاه حفاری می‌شود و یکسری امکانات دیگر را انجام می‌دهند و مخزن را توسعه می‌دهند؛ پس از توسعه دادن بالاخره سقف قرارداد هم مشخص است و پس از آن نیز تسویه حساب می‌کنند وهیچ گونه ارتباطی با مفهوم IPC ندارد و اگر بخواهند  اعلام کنند که یکی از قراردادهای IPC اجرایی شد اشتباه است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه همین مبحث افزود: اینها می‌خواهند؛ بگویند که ما یک قرارداد را به ایرانی‌ها دادیم بنابراین شروع به کار کردیم و دومین قرارداد را می‌توانیم به دیگران واگذار کنیم و این موضوع فرق دارد.

خادمی بیان کرد: در IPC سهم تصمیم‌گیری از نظر مالی٬ فنی و مدیریتی 50 درصد سهم کارفرما بوده در صورتی که در این قرارداد کارفرما حرف نهایی را می‌زند.

وی به تفاوت این 2 نوع قرارداد اشاره کرد و گفت: در IPC سقف قرارداد وجود ندارد اما در این نوع قرارداد خوشبختانه سقف قرارداد مشخص است؛ در ضمن بستن چنین قراردادی سودمند است.

نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: یک موقع آقایان فکر نکنند؛ ipc رابه نهاد انقلابی دادند و دیگر کار تمام شد و بگویند ما یک قرارداد را به اینها دادیم که بقیه را ساکت کنیم؛ این شیوه درستی نیست.

وی تاکید کرد: شرکت ملی نفت باید نظارت دقیق بر شرکت‌های داخلی و خارجی داشته باشد تا اینکه صدمه‌ای به مخازن نفتی وارد نشود.

۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۹
تعداد بازدید : ۴۴۳