همکاری‌های تهران و بانکوک در پسابرجام افزایش می‌یابد

همکاری‌های تهران و بانکوک در پسابرجام افزایش می‌یابد
سفیر ایران در تایلند گفت: پس از روشن شدن آثار مثبت برجام و حذف تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مقام‌های سیاسی و اقتصادی تایلند با نگاه و رویکردی جدید در مسیر توسعه روابط با ایران گام برداشته و دستگاه دیپلماسی ایران نیز در اوج رویکرد غرب به ایران، سیاست نگاه به شرق خود را تداوم بخشیده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محسن محمدی، سفیر ایران در تایلند، دیدار رسمی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری از تایلند را نخستین سفر در سطح رئیس دولت میان ٢ کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اعلام کرد و گفت: با توجه به رشد روز افزون مناسبات ٢ کشور، اراده سیاسی طرفین بر تنظیم این سفر قرار گرفت.

وی افزود: این سفر در چارچوب بازدیدی دوجانبه و نیز به منظور حضور در دومین نشست سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) با توجه به رشد روز افزون مناسبات ٢ کشور انجام می‌شود.

محمدی تصریح کرد: اراده مقام‌های عالی رتبه ٢ کشور همواره برای مناسبات دوستانه دوجانبه بر مبنای احترام، اعتماد و منافع متقابل بوده و روابط سیاسی و اقتصادی ٢ کشور از سال برقراری روابط یعنی از سال ١٣٣٥ هجری شمسی تاکنون همواره بدون تنش و از روند مناسبی برخوردار بوده است.

سفیر ایران در تایلند عنوان کرد: اکنون نیز پس از روشن شدن آثار مثبت برجام و حذف تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مقام‌های سیاسی و اقتصادی تایلند با نگاه و رویکردی جدید در مسیر توسعه روابط با ایران گام برداشته و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در اوج رویکرد غرب به ایران، سیاست نگاه به شرق خود را تداوم بخشیده، سفر کنونی منطقه‌ای رئیس جمهوری نیز حاکی از توجه خاص ایران به منطقه شرق آسیاست.

وی برخورداری ایران از امکانات و مزیت‌های متعدد جغرافیایی، بازار ٥٢٠ میلیون نفری ایران و همسایگان، منابع غنی نفت و گاز و معادن، مسیرهای ارتباطی شمال - جنوب و شرق - غرب، نیروی انسانی مجرب و تحصیل کرده و زمینه‌های متعدد سرمایه گذاری در عرصه‌های راه سازی، صنعت نفت و گاز، گردشگری، احداث هتل و غیره را سبب تشویق بخش‌های دولتی و خصوصی تایلند و رویکرد جدی به همکاری با کشورمان عنوان کرد.

محمدی اعزام هیئت‌های بلندپایه اقتصادی تایلند به ایران از جمله سومکید جاتوسریپیتاک، معاون نخست وزیر تایلند به ایران در راس هیئتی متشکل از وزیران امورخارجه، علوم و فناوری، دارایی، انرژی و بازرگانی و نیز روسای سازمان‌های گردشگری، شورای تجارت و فدراسیون صنعت تایلند که به امضای ٦ سند همکاری میان ٢ کشور منتهی شد، برگزاری نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ٢ کشور بعد از سال‌ها وقفه و سفر وزیر گردشگری و ورزش تایلند به ایران را برخی از نشانه‌های جدی بروز تحولات جدید در مناسبات ٢ کشور دانست.

سفیر ایران در تایلند با اذعان به این که حجم مناسبات تجاری کنونی فی‌مابین که حدود ٣١٠ میلیون دلار است به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود نیست، ابراز امیدواری کرد: با توجه به ترکیب هیئت همراه رئیس جمهوری، متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی، این سفر نیز مسیر توسعه همکاری‌های فی‌مابین را بیش از پیش هموار کرده و به‌زودی شاهد رسیدن حجم مناسبات تجاری حداقل به دوران پیش از تحریم‌ها یعنی یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار باشیم.

وی گفت: تایلند با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب عضویت ناظر در سازمان همکاری اسلامی شد، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و تهران و بانکوک هریک به عنوان عضو موثر در اکو و آ سه آن می‌توانند موجبات تقویت بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای در غرب و شرق آسیا را فراهم کنند.

محمدی با اشاره به این که طرف تایلندی با وجود مشغله زیاد و حضور ٣٤ هیئت از کشورهای مختلف در تایلند، توجه و اهمیت ویژه‌ای برای هیئت ایرانی قائل شده است، برنامه‌های دکتر روحانی در جریان این سفر را دیدار با نخست وزیر تایلند و تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای کابینه ٢ کشور که طی آن آخرین وضع روابط و راه‌های توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، اعلام کرد.

سفیر ایران در تایلند در ارتباط با اهمیت و ویژگی‌های دومین نشست سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا نیز گفت: هدف این مجمع کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفت‌وگو و تعامل درون منطقه‌ای میان دولت‌ها در وهله نخست و سایر بازیگران در وهله دوم است.

وی با اشاره به این که مجمع گفت‌وگوی آسیایی هنوز در حال تکامل و شکل گیری است، افزود: تلاش‌های زیادی شده است تا ساختاری دائمی برای این مجمع ایجاد شود، کویت خواستار تبدیل دبیرخانه موقت مستقر در این کشور به یک دبیرخانه دائمی است و مذاکره پیرامون نحوه و کم و کیف آن در جریان است، مجمع همچنین جلسات دوره‌ای سران، وزرا و سایر جلسات تخصصی را در کشورهای مختلف برگزار می‌کند.

۱۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲
تعداد بازدید : ۵۲۸