کاتالان‌ها در تهران دفتر تجاری تاسیس می‌کنند

یوآن آرخیو، دبیر وزارت بازرگانی ایالت کاتالونیا که به همراه خانم فرانچسکو گواردیولا، رییس مرکز تعاملات اقتصادی این ایالت به تهران آمده بود، در اتاق تهران با بهمن عشقی دیدار و در مورد فعالیت‌های اقتصادی این ایالت در ایران و توسعه روابط با فعالان بخش خصوصی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف با اشاره به انگیزه بالای موجود بین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در تهران و کاتالونیا برای توسعه روابط، به برنامه‌ریزی بیشتر برای تبادل اطلاعات و زمینه‌سازی برای حضور هیات‌های تجاری دو طرف متعهد شدند.
در ابتدای این دیدار یوان آرخیو با تاکید بر نقش و اهمیت اتاق تهران خبر داد که ایالت کاتالونیا قصد دارد در تهران دفتری تجاری افتتاح کن که حامی فعالان اقتصادی این ایالت در ایران باشد و ایجاد و توسعه مراودات اقتصادی با بخش خصوصی ایران را برای آنان تسهیل کند. او هم‌چنین به حضور هیات تجاری اتاق تهران در بارسلونا در بهمن ماه 1393 اشاره کرد که باعث شناخت بهتر طرفین و زمینه‌ساز توسعه روابط طرفین شد.


آرخیو افزود: ایالت کاتالونیا 36 دفتر در سراسر جهان دارد و دفتر بعدی ما در تهران افتتاح می‌شود که مطمئن هستیم علاوه بر بهبود و توسعه روابط اقتصادی به قرابت بیشتر اجتماعی و فرهنگی مردم دو کشور نیز منجر می‌شود.
دبیر وزارت بازرگانی کاتالونیا با اشاره به سابقه طولانی تجارت در این ایالت تاکید کرد که دفتر تجاری در تهران نقش هدایت‌کننده و پشتیبان فعالان اقتصادی این ایالت را که به ایران می‌آیند برعهده دارد و سعی می‌کند به آنها در ایجاد ارتباط درست با بخش خصوصی ایران کمک کند. ما تاکنون امور مربوط به ایران را از طریق دفاترمان در دوبی و استانبول پیگیری می‌کردیم اما اکنون قصد داریم در تهران دفتر تاسیس کنیم.


او هم‌چنین تاکید کرد که با توجه به ظرفیت بالای دو کشور در حوزه گردشگری، دو کشور می‌توانند همکاری بسیار نزدیکتری در زمینه تبادل گردشگر داشته باشند و از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی برای توسعه گردشگری در ایران و اسپانیا سود ببرند. آرخیو افزود: در راستای توسعه گردشگری پیشنهادات ما برقراری پرواز مستقیم تهران – بارسلونا، ساده کردن روند اخذ ویزای گردشگری و همکاری و مشارکت در نظام برنامه‌ریزی گردشگری است. او ادامه داد: کاتالونیا سالانه میزبان 30 میلیون گردشگر است. شرکت‌های گردشگری کاتالونیا می‌توانند در ایران دفتر داشته باشند و با دفاتر گردشگری ایران مشارکت کنند. این کار هم به توسعه گردشگری کمک می‌کند و هم در انتقال دانش در این صنعت کمک می‌کند.


دبیر وزارت بازرگانی کاتالونیا، این ایالت را قطب صنعتی اسپانیا خواند که شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی دارد. این شرکت‌ها می‌توانند با وجود دفتر کاتالونیا در ایران و همکاری با اتاق بازرگانی تهران، روابط مناسبی با شرکت‌های ایرانی پیدا کنند. ضمن این که ما صرفا به دنبال فروش کالا و خدمات نیستیم بلکه می‌خواهیم به طور مشترک با ایرانی‌ها کار کنیم.


از حضور فعالان اقتصادی اسپانیا استقبال می‌کنیم
دبیرکل اتاق تهران نیز در ابتدای سخنان خود در این دیدار با تایید جذابیت‌های بالای ایران و اسپانیا در حوزه گردشگری عنوان کرد که حجم ورود گردشگران به اسپانیا بسیار بالاست و شرایط ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز باعث شده است ورود گردشگران خارجی به ایران روندی صعودی داشته باشد. بهمن عشقی گفت: ما برای توسعه گردشگری در ایران بسیار جدی هستیم و هر برنامه‌ای مبنی بر مشارکت دو طرف در این حوزه را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. او در مورد برقراری پرواز مستقیم بین ایران و اسپانیا گفت: پیش از این شرکت ایران‌ایر پرواز مستقیم از تهران به بارسلونا داشته است لذا احیای آن چندان سخت نیست و با پیگیری دو طرف می‌توان آن را مجددا راه‌اندازی کرد.


عشقی هم‌چنین در مورد روند صدور روادید، رفتار کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کشورهای عضو اتحادیه فرآیند صدور ویزای گردشگری را بسیار سخت و پیچیده کرده‌اند. درحالی که ما برای گردشگران اروپایی در فرودگاه ویزا صادر می‌کنیم. در مورد روادید این اسپانیاست که باید روش ساده‌تری به کار گیرد تا بتواند گردشگر بیشتری از ایران جذب کند.


عشقی هم‌چنین در مورد مراودات اقتصادی دو کشور تاکید کرد که ایران هم‌اکنون آماده توسعه روابط است و ظرفیت‌های بالای اقتصاد ایران آماده مشارکت، همکاری و سرمایه‌گذاری خارجی است. او افزود: انتظار داریم که افرادی چون آقای آرخیو که به ایران می‌آیند و از نزدیک با ظرفیت‌های ایران آشنا می‌شوند در بازگشت، این پیام را به دولت و بخش خصوصی کشورشان منتقل کنند که توسعه روابط اقتصادی با ایران انتفاع دوجانبه و قابل توجهی دارد و برای توسعه این روابط باید وارد فاز عمل و اجرا شوند.


دبیرکل اتاق تهران هم‌چنین در خصوص گشایش دفتر تجاری ایالت کاتالان در تهران از این اقدام استقبال کرد و گفت: بخشی از ماموریت این دفتر باید جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسپانیایی در تهران باشد. با شناختی که من دارم فکر می‌کنم زمینه همکاری خوبی برای مشارکت‌های بلندمدت وجود دارد و دو طرف می‌توانند با ایجاد بنگاه‌های تولیدی کار مشترک انجام دهند.


او هم‌چنین عنوان کرد که اتاق تهران آمادگی پذیرش هیات‌های تجاری اسپانیایی را دارد و می‌تواند در صورت نیاز به آشنایی بیشتر هیات‌های تجاری تخصصی برای مذاکرات به اسپانیا اعزام کند.

 

۱۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۴۷۷