ایران دروازه ورود به بازار بزرگ ٤٠٠ میلیونی منطقه است

ایران دروازه ورود به بازار بزرگ ٤٠٠ میلیونی منطقه است
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران دروازه ورود به بازار بزرگ ٤٠٠ میلیونی منطقه است، ٢ کشور ایران و مالزی می‌توانند در بخش‌های نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، قطعات الکترونیکی و غیره با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش شانا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران که به همراه دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری عازم کشورهای جنوب شرق آسیا شده است در نشست تجاری ایران و مالزی که با حضور بازرگانان ٢ کشور در کوالالامپور برگزار شد گفت: قرن، قرن آسیاست و نگاه ایران بیش از آن که به غرب باشد، به شرق است، در سیاست راهبردی نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران، مالزی از اولویت فراوانی برخوردار است.

وی افزود: موقعیت ممتاز مالزی در اتحادیه آ سه آن، به‌عنوان یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی جنوب شرق آسیا از یک سو، و موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر ایران و ظرفیت اقتصادی بالای آن از سوی دیگر، در کنار اشتراک‌های فراوان فرهنگی و سیاسی می‌تواند افق روشنی را برای آینده مناسبات اقتصادی و تجاری ٢ کشور ترسیم کند.

شافعی تصریح کرد: ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا، در کنار تجارب موفق اقتصادی مالزی، می‌تواند زمینه‌ساز تحقق همکاری‌های موفق ٢ کشور در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌ گذاری و تولید مشترک باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که با وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری، متاسفانه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و مالزی قابل قبول نبوده و در حد و اندازه ظرفیت‌های فراوان اقتصادی ٢ کشور نیست، عنوان کرد: سهم ایران از بازار قابل توجه ٢٠٣ میلیارد دلاری مالزی، تنها ٣٨ میلیون دلار و سهم مالزی از بازار ٧٨ میلیارد دلاری ایران، ٥٠ میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای ٢ کشور و مکمل بودن آن‌ها و از همه مهم‌تر پیشینه روابط، حجم تجاری ایران و مالزی باید بیش از این افزایش یابد.

وی گفت: هدف‌گذاری ٥ تا ١٠ میلیارد دلاری روابط تجاری ٢ کشور دور از دسترس نبوده و قابل تحقق است، نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، قطعات الکترونیکی، سنگ‌های ساختمانی، معادن به‌ویژه کاتد و محصولات مس و آهن، خودرو و قطعات آن، منسوجات، خشکبار و مواد غذایی، از جمله زمینه‌های دارای مزیت طرفین برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین است.

شافعی افزود: کشور مالزی تجربه بسیار خوبی در زمینه صنعت توریسم و گردشگری دارد، سهم ٥٦ درصدی خدمات از کل GDP این کشور، خود گویای رونق این صنعت در مالزی است، بخش‌های خصوصی ایران در این زمینه آمادگی کامل برای مشارکت و همکاری با طرف‌های مالزیایی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با توجه به سابقه و تجربه خوب کشور مالزی در موضوع مدیریت مالی و بانکی، شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی ایران آمادگی دارند با بانک‌های مالزی همکاری کنند.

وی با بیان این که مالزی دروازه ورود به بازار بزرگ و پر اهمیت جنوب شرق آسیاست، تصریح کرد: ایران نیز دروازه ورود به بازار بزرگ ٤٠٠ میلیونی منطقه است، کشور ما امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق است، واقعیتی که مورد تایید و تاکید کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه‌ گذاری در این زمینه به دنبال داشته است.

۱۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۴۰۵