تشکیل 3 کنسرسیوم خصوصی داخلی برای صادرات نفت ایران

تشکیل 3 کنسرسیوم خصوصی داخلی برای صادرات نفت ایران
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از تشکیل ۳ کنسرسیوم داخلی با مشارکت بخش خصوصی برای صادرات نفت خبر داد.

به گزارش فارس، حسن خسروجردی در یک نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد گفت: به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی بر علیه ایران میزان صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده است که حتی رقم‌هایی معادل یک میلیون و 600هزار بشکه نیز ادعا می‌شود.

نشست خبری

حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران

وی ادامه داد: آنچه که کشورهای غربی به دنبالش بودند توقف کامل صادرات نفت ایران بود که خوشبختانه این امر محقق نشد بلکه تنها میزان صادرات اندکی کاهش پیدا کرده است.

خسروجردی با اشاره به تولید نفت عربستان گفت: کشور عربستان به میزان یک میلیون و 600 هزار بشکه بیش از میزانی که در اوپک مورد توافق بوده است تولید می‌کند بطوری که هم اکنون تولید نفت اوپک 31 میلیون و 600 هزار بشکه است، عربستان در روزهای اخیر به دنبال افزایش تولید نفت خود بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در ادامه تصریح کرد: عربستان به دنبال آن است که نفت خود را جایگزین صادرات نفت ایران کند اما نکته حائز اهمیت این است که اگرچه آنها می‌توانند تولید خود را افزایش دهند اما بر اساس درجه API پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را مصرف می‌کنند نمی‌توانند نفت عربستان را جایگزین کنند.

نشست خبری

حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران و وحید ابراهیمی، دبیرکل اتحادیه

خسروجردی گفت: آنچه که در تحریم نفت ایران مهم است موضوعات مربوط به بروسس نفت است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اگر نفت تحریم شده است می‌توان با سرمایه‌گذاری بر روی فرآورده‌های نفتی صادرات فرآورده‌ها را افزایش داد زیرا نباید همه توپ‌ها و تخم‌مرغ‌های خودرا در یک سبد قرار دهیم و راهکارهای مشابهی استفاده کنیم.

خسروجردی اظهار کرد: این اتحادیه که از بخش‌های خصوصی تشکیل شده است پس از اعمال تحریم‌های نفتی 3 کنسرسیوم برای کمک به صادرات نفت تشکیل داد که هم اکنون یک کنسرسیوم که متشکل از 65 عضو است در زمینه صادرات نفت به دولت کمک می‌کند.

 

وی اظهار کرد: خوشبختانه کشورهای طرف قرارداد با این کنسرسیوم همگی تمایل دارند تا نفت را از ایران وارد کنند و این کنسرسیوم نیز به دنبال ایجاد ارتباط با بخش‌های خصوصی است که در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند.

خسروجردی ادامه داد: هم اکنون براساس مصوبه مجلس و دولت این اتحادیه می‌تواند 20 درصد از صادرات نفت ایران را عهده‌‌دار باشد که ما سعی کردیم این 20 درصد را به نحو احسن انجام دهیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در مدت بسیار کوتاهی که از تشکیل این کنسرسیوم می‌گذرد خوشبختانه مذاکرات خوبی انجام گرفته است بطوری که درصدد هستیم حتی محموله‌هایی را نیز صادر کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می‌توان موجب دور زدن تحریم‌های نفتی شود احداث پالایشگاه‌های کوچک است که بخش خصوصی می‌تواند در احداث این پالایشگاه‌ها پیشقدم شود و حتی صندوق توسعه ملی نیز قول مساعد برای تامین مالی داده است که با احداث این پالایشگاه‌ها می‌توانیم حجم زیادی فرآورده نفتی را به جای صادرات نفت خام به کشورهای متقاضی صادر و ارز مورد نیاز را وارد کشور کنیم.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۴۹۴