ایران و نروژ می‌توانند در صنایع نفت و گاز همکاری کنند

ایران و نروژ می‌توانند در صنایع نفت و گاز همکاری کنند
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: زمینه‌های مختلفی همچون نفت و گاز، شیلات و مسائل مالی وجود دارد که ٢ کشور ایران و نروژ می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی در واشنگتن به سر می‌برد در دیدار با وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌الملل نروژ گفت: با وجود ظرفیت برای همکاری‌های بیشتر، حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و نروژ اندک است، از این رو علاقه‌مندیم روابط خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه اقتصادی افزود: پیشرفت‌های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهم با سایر کشورها داشتیم، اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری‌ها با اروپا وجود دارد که امیدواریم با تلاش و همکاری همه کشورهای این حوزه به‌ویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود.

وی تصریح کرد: زمینه‌های مختلفی همچون نفت و گاز، شیلات و مسائل پولی و مالی وجود دارد که ٢ کشور می‌توانند روابط دوجانبه خود را در این موارد گسترش دهند.

طیب نیا عنوان کرد: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت‌های نروژی در توسعه میدان‌های نفتی ایران بوده‌ایم، اما این حضور در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به حداقل ممکن رسیده است و با توجه به ابراز علاقه و اعلام آمادگی شرکت‌های نروژی امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه از سرگرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امضای موافقت‌نامه‌های پایه‌ای همچون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه گمرکی و سرمایه گذاری برای ارتقا سطح همکاری‌ها حائز اهمیت است و پیشنهاد می‌کنیم عملیاتی شدن امضای این موافقت‌نامه‌ها در دستور کار قرار گیرند.

وی افزود: طی مذاکرات اخیری که صورت گرفته، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاری‌های ٢ کشور است، البته برقراری رابطه بین بانک‌های ایران و نروژ برای سهولت تجارت و ارتقا همکاری‌های اقتصادی بسیار مهم است.

بورگ برند، وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌الملل نروژ نیز در این دیدار گفت: شرکت‌ها و موسسات مالی و بانک‌های نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می‌کنیم.

وی افزود: دی اند بی به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه‌های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می‌کنیم.

بورگ برند تصریح کرد: اعتقاد داریم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی می‌تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد.

وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌الملل نروژ عنوان کرد: ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت‌های نروژی در نظر گرفته‌ایم که تاکنون و به‌سرعت حدود ٤٠٠ میلیون از این خط اعتباری برای صادرات فناوری‌های پیش رفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

۱۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۴۳۱