سوآپ نفت به راه‌اندازی بورس نفت کمک می‌کرد

سوآپ نفت به راه‌اندازی بورس نفت کمک می‌کرد
سوآپ و ترانزیت نفت علاوه بر درآمد ویژه‌ای که عاید کشور می‌کند، می‌توانست به راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت ایران نیز کمک کند.

مهدی کرباسیان ـ مدیر اجرایی سابق بورس بین‌المللی نفت ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که سوآپ نفت خام می‌توانست در راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت کشور تاثیر‌گذار باشد، گفت: قرار نبود در بورس نفت ایران فقط نفت خام کشور عرضه شود، بلکه در این بورس بین‌المللی باید نفت کشور‌های حوزه‌ خلیج‌فارس و آسیای میانه هم عرضه می‌شد که سوآپ نفت یکی از راه‌های عرضه‌ نفت آسیای میانه در بورس بین‌المللی نفت بود.

او با ابراز تاسف از عملکرد ضعیف مسوولان سیاست خارجی ایران در مورد تاثیر‌گذاری بر ادامه‌ سوآپ نفت خام از مسیر ایران گفت: اکنون شاهدیم که نفتی که پیش از این از مسیر ایران صادر می‌شد، از خط لوله باکو ـ جیهان عبور داده می‌شود.

وی توضیح داد: مسوولان سیاست خارجه کشور می‌توانستند مدیران اقتصادی کشور را نسبت به ادامه‌ سوآپ و ترانزیت نفت ترغیب و اهمیت موضوع را به آنها یاد‌آوری کنند تا آنها در این زمینه اشتباه تصمیم نگیرند.

او تصریح کرد: شانس سوآپ و ترانزیت نفت خام از مسیر ایران به دلیل تصمیمی که درست نبود را از دست دادیم.

عضو هیات مدیره سابق شرکت ملی نفت اظهار کرد: البته اگر همین حالا وزارت نفت به‌طور جدی به این موضوع ورود کند، می‌تواند منافع کشور را تامین کند.

وی هم‌چنین با تایید این موضوع که نیاز کشور‌های همسایه در حال حاضر به انتقال نفت خود از مسیر ایران کاهش یافته است، گفت: با وجود خطوط لوله جدید در کشور‌های همسایه برای انتقال نفت دریای خزر باز هم حمل کالا و نفت از مسیر ایران به خلیج‌فارس بهترین گزینه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که میلیون‌ها تن کالای مورد نیاز کشور‌های همسایه از مسیر ایران به خلیج‌فارس و برعکس حمل می‌شود، یاد‌آور شد: علاوه بر درآمدی که از این طریق عاید کشور می‌شود، وجود چنین ترانزیتی در کشور امنیت ملی ایران را نیز تامین می‌کند که این موضوع شامل ترانزیت نفت و سوآپ نیز می‌شد.

کرباسیان با اشاره به اینکه دسترسی ایران به آب‌های آزاد می‌تواند تجارت بین‌الملل کشور را تقویت کند، گفت: با توجه به این‌که کشور‌های همسایه ایران دسترسی به آب‌های آزاد دارند، نیازمند نفت خود را از طریق ایران صادر کنند که این موضوع امتیازات اقتصادی و استراتژیکی برای ایران دارد.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۵۳
تعداد بازدید : ۹۲۸