آمادگی ایران برای سواپ نفت در صورت وجود تقاضا

آمادگی ایران برای سواپ نفت در صورت وجود تقاضا
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد در صورت تقاضا برای معاوضه نفت خام از مسیر ایران(سوآپ) از سوی کشورهای همسایه دریای خزر، ایران برای عقد قرارداد آمادگی دارد.

احمد قلعه‌بانی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست سوآپ نفت خام از مسیر ایران با حجم بیشتری از سر گرفته شود با تایید این موضوع اظهار کرد: البته در حال حاضر قرارداد سوآپ داریم اما حجم آن کم است.

او در مورد پایان قرارداد سوآپ نفت خام مورد نظر نیز اعلام کرد: این قرارداد فعلا ادامه دارد اما حجم آن کم است.

قلعه‌بانی در مورد بستن قراردادهای جدیدی برای افزایش حجم سوآپ نفت خام نیز اظهار کرد که در صورتی که کشورهای همسایه دریای خزر برای انتقال نفت خام خود از ایران پای قرارداد بیایند، شرکت ملی نفت ایران آمادگی عقد قرارداد به این منظور را با آنها دارد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که اگر این کشورها برای بستن قرارداد سوآپ نفت خام از مسیر ایران اقدام نکنند، تکلیف چه می‌شود؟ تصریح کرد: "خوب، قراردادی در این زمینه بسته نمی‌شود."

به گفته او مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره برای بستن قراردادهای جدید برای انجام سوآپ نفت خام است.

قلعه‌بانی در پاسخ به این سوال که در صورت بسته نشدن قرارداد جدید سوآپ و افزایش حجم این عملیات، تکلیف سرمایه‌گذاری صورت گرفته و تاسیساتی ساخته شده برای عملیات سوآپ چه می‌شود؟ نیز اظهار کرد: قرار نیست همیشه از کل ظرفیت سوآپ استفاده شود. تاسیسات برای انجام عملیات وجود دارد و هر زمان که متقاضی وجود داشته باشد از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد نرخ سوآپ نفت خام از مسیر ایران هم گفت: هم اکنون برای هر بشکه حداقل چهار دلار گرفته می‌شود.

در حال حاضر ظرفیت سوآپ کشور 150 هزار بشکه در روز است اما هم اکنون کمتر از 20 هزار بشکه در روز نفت خام معاوضه می‌شود این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران بعد از توقف سوآپ در سال 89، اعلام کرده بود تا پایان سال 1390 این رقم به 70 هزار بشکه در روز برسد که تا این تاریخ این وعده عملی نشده است.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۸
تعداد بازدید : ۹۸۷