روی آوردن تولیدکنندگان الفین اروپا به خوراک نفتا و پروپان

در پی افزایش قیمت خوراک بوتان، تولیدکنندگان الفین شمال غرب اروپا به خوراک های ارزان تر نفتا و پروپان روی آورده اند.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، منابع بازار اعلام کردند که تقاضای فزاینده از سوی واحدهای اختلاط بنزین (gasoline blending units) برای خوراک نفتای سبک و بوتان سبب شده است تا واحدهای کراکر منطقه آمستردام- روتردام- آنتورپ و شمال غرب اروپا با کمبود شدید عرضه خوراک بوتان و افزایش شدید قیمت این محصول مواجه شوند.

از طرفی به دنبال تقاضای قوی برای نفتا از سوی واحدهای اختلاط بنزین غرب آفریقا و شرق ایالات متحده، قیمت محموله های نفتا نیز بر اساس CIF شمال غرب اروپا هفته گذشته با 10 دلار و 75 سنت افزایش به 442 دلار و 75 سنت برای هر تن رسید که بالاترین سطح قیمتی در نزدیک به یک سال گذشته محسوب می شود. با این همه تحلیل ها و برآوردهای صورت گرفته از وضعیت بازار تمایل واحدهای کراکر اروپا به استفاده از خوراک نفتا و پروپان را توجیه می کند. این در حالیست که هنوز برخی از واحدهای کراکر استفاده از خوراک بوتان را ترجیح می دهند.
در حال حاضر شکاف قیمتی میان قراردادهای خرید محموله های نفتا و پروپان این امکان را فراهم آورده است تا تولیدکنندگان الفین دارای انعطاف پذیری (flexibility) در انتخاب خوراک، بتوانند از پروپان به عنوان یک خوراک مناسب جایگزین نفتا استفاده کنند.
۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۴۲۳