شل آماده حضور در طرح های جدید پتروشیمی ایران

شل آماده حضور در طرح های جدید پتروشیمی ایران
رئیس دپارتمان ایران در شرکت شل گفت: طرح های جدید صنعت پتروشیمی ایران در اولویت سرمایه گذاری و همکاری میان شرکت شل و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.

هانس نایکهامپ رئیس دپارتمان ایران در شرکت شل درگفتگو با خبرنگار نیپنا درباره اصلی ترین برنامه  های آتی این شرکت برای حضور در ایران اظهارکرد: با وجود طرح ها ی مختلفی که برای همکاری  در ایران وجود دارد به دنبال فرصت های سرمایه گذاری مناسب هستیم اما در حال حاضر مهم ترین اتفاق امضای تفاهم نامه برای همکاری شل وصنعت پتروشیمی ایران است و با هم در قالب یک تیم، مذاکرات را در سطح فنی، مهندسی و اقتصادی آغاز می کنیم و فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری را پیدا خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: طرح های مختلفی مانند ساخت کراکر اتیلن در ایران را دنبال می کنیم و در مذاکرات ابتدایی نیز ایران خواستار طرح GTL  با توجه به فناوری های نوین و نیز بازار فروش شده است. بنابراین فرصت سرمایه گذاری در ایران زیاد است اما نکته مهم این است که مطمئن شویم قرار است چه کاری انجام دهیم و این کار و مسیر آن را با جزییات بررسی کنیم.

نایکهامپ در مورد زمان دقیق سرمایه گذاری شل در ایران گفت: شاید امضای قرارداد همکاری و شروع همکاری خیلی خوب باشد اما قبل از آن باید بدانیم که می خواهیم چکار کنیم. حداکثر دو هفته دیگر تیم کارشناسی شل مذاکرات خود را در ایران آغاز خواهد کرد و شرایط همکاری و پروژه ها را با همراهی تیم ایرانی تعریف خواهند کرد و ساختار همکاری را مشخص می کنند.

وی تصریح کرد: بعد از مذاکرات می توانیم زمان دقیق آغاز سرمایه گذاری را اعلام کنیم. ما باید فرصت های موجود را بررسی و شیوه فعالیت را مشخص کنیم و بعد قرارداد امضا کنیم و این ممکن است شش ماه یا یک سال طول بکشد زیرا مذاکره در مورد جزییات زمان لازم دارد و زمان دقیق قرارداد به مذاکرات تیم ها بستگی دارد.

نایکهامپ با اشاره به این که در این مدت نیز زیرساخت های پتروشیمی و نحوه عرضه در بازار، قوانین و کارشناسی های فنی و اقتصادی نتیجه  خواهد داد گفت: مهم ترین فعالیت های آتی بحث در مورد جزییات و تعیین مسیر حرکت است.

نماینده شرکت شل درامور ایران افزود: این مشخص است که شل با امضای تفاهم نامه علاقمندی خود را به حضور در صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرده است اما مذاکرات باید به نتیجه برسد. این مسلم است که با آغاز کار افزون بر ایجاد اشتغال در ایران پروژه ها نیز توسعه خواهد یافت.

نایکهامپ در مورد گذشته همکاری شرکت شل با ایران گفت: ایران و شل از زمان های دور با هم همکاری داشته اند و پروژه های مختلفی را با هم پیش برده‌اند و تولیدات مختلف و با کیفیت خیلی خوب به بازار عرضه کرده اند ولی با سخت‌تر شدن تحریم های بین المللی همکاری ها متوقف شد ولی دوباره با امضای تفاهم نامه همکاری رویال داچ شل و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سر گرفته می شود.

وی در پایان در مورد طرح های قبلی متوقف شده شل در ایران گفت: باید همیشه به طرح های قدیمی و تجربه های بدست آمده از آن نگاه داشته باشیم ولی زمان و تکنولوژی در گذر است و مدیریت ها عوض شده است و نمی توانیم طرح های قدیمی را دنبال کنیم و اکنون روی طرح ها و ایده های جدید تمرکز کرده ایم وهرچند که فرصت برای بهبود طرح های قدیمی وجود دارد اما قصد نداریم در حال حاضر روی این طرح های قدیمی کار کنیم  و باید گفت که طرح های جدید در اولویت هستند.

نایکهامپ ادامه داد: طرح های قدیمی بعد از گذر سالها کمتر توسعه یافته اند و به همین دلیل به آنها رجوع نخواهیم کرد.

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۴۶۹