تلاش برای خودکفایی کشور در تولید کالاهای اساسی

تلاش برای خودکفایی کشور در تولید کالاهای اساسی
رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر رسیدن به خودکفایی در تولید کالاهای اساسی گفت: وای به حال کشوری که دراین زمینه وابسته باشد زیرا ما قدرت چانه زنی سیاسی خود را نیز از دست می دهیم.

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسرو تاج امروز در نشست خبری روز ملی صادرات اظهار کرد: در برخی موارد صادرات به عنوان یک اولویت در نظر گرفته نمی شود به همین منظور روز ملی صادرات برای به جسته شدن صادرات در کشور انتخاب شده است.

وی افزود: برای صادرکنندگان نباید چهره منفی در نظر داشت به طوری که این وجه در گذشته در صدا و سیما به نمایش در می آمد.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این جمله که هرچی جنس خوب در کشور است صادر میشود نیز دیدگاه  اشتباهی است که از گذشته در میان برخی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه حجم صادرات کشور در شان کشور ایران نیست تصریح کرد:در سال جاری نیز صادرکنندگان نمونه براساس مصوبه 16 سال هییت دولت در نظر گرفته شده است و آن طور نیست که صادرکنندگان به صورت من درآوردی انتخاب شوند.

خسرو تاج درخصوص معیار انتخاب صادرکنندگان نمونه گفت: اولویت اول کمیت صادرات است و در مراحل بعدی استمرار صادرات، مهارت های فنی و تخصصی، استفاده از تبلیغات و عضویت در تشکلهای مربوطه به عنوان معیار در نظر گرفته شده است.

وی افزود :امسال برای  انتخاب صادرکنندگان نمونه  شرکت های دولتی از چرخه رقابت حذف شده اند و بخش خصوصی واقعی وارد رقابت شده است.

خسرو تاج گفت برای کنترل واردات از سه سیاست جایگزینی واردات، ساختار تعرفه ای، و بازار نظام ارزی استفاده شده است و با حذف ارز مبادله ای هزینه های واردات گران شده است. در بخش هایی که با مزیت تولید فاصله زیادی داریم جایگزینی انجام شده است و در نهایت میزان واردات در شش ماه سال جاری کاهش یافته است.

وی گفت در بخش کالای های اساسی موضوع متفاوت است و در این بخش باید به خودکفایی برسیم و وای به حال کشوری که دراین زمینه وابسته باشد زیرا ما قدرت چانه زنی سیاسی خود را نیز از دست می دهیم.

این مقام مسوول تاکید کرد:در بخش کالاهای اساسی  باید به خودکفایی و جایگزین واردات برسیم.

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۳۹۸