پنج میلیارد دلار برنامه بلند مدت ایران و قرقیزستان برای افزایش رقم مبادلات

پنج میلیارد دلار برنامه بلند مدت ایران و قرقیزستان برای افزایش رقم مبادلات
دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بازرگانی،علمی، فنی و فرهنگی ایران و قرقیزستان، مقامات دو کشور را برآن داشت تا سطح مناسبات خود را در یک دوره میان مدت ، سه ساله به حدود 2 میلیارد دلار و بلند مدت به پنج میلیارد دلار برسانند .

مراسم افتتاح دهمین اجلاس دو روزه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و قرقیزستان پیش از ظهر امروز دوشنبه با حضور "مهدی غضنفری" وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، رییس ایرانی کمیسیون و " عاقل بیک جباراف " رییس قرقیزی برگزار شد .

قرقیزستان کشوری با 199 میلیون و 951 هزار کیلومتر مربع و پنج ملیون و 500 هزار نفر جمعیت در قلب آسیا واقع شده است .

براساس اطلاعات رسمی در سال 2011 درآمد سرانه قرقیزستان 2 هزار و 188 دلار است ، رتبه 44 از نظرفضای کسب و کار در جهان و رقم 4.6 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی از دیگر مشخصات این کشور به شمار می آید .

چین ، روسیه ، قزاقستان ، مهمترین شرکای وارداتی و روسیه ، ازبکستان ، چین ، انگلستان و افغانستان اصلی شرکای صادراتی قرقیزستان به شمار می آیند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، میزان مبادلات ایران و قرقیزستان را در سال گذشته 50 میلیون دلار اعلام کرد و گفت : شناخت بیشتر بخش های خصوصی دو کشور از توانمندی های دو جانبه و فرصت های توسعه اقتصادی ، رفع برخی موانع و تسهیل تجارت در تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت روابط اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه تهران و بیشکک در زمینه صادرات و واردات کالا تا حدی مکمل یکدیگر هستند ، افزود: به این دلیل باید حجم روابط اقتصادی را تا حد بالایی افزایش دهیم .

دکترغضنفری با اشاره به حضور مهندسان ایرانی در بیش از 30 کشور دنیا برای اجرای پروژه های مختلف خدمات فنی و مهندسی گفت: آسیای میانه یکی از مجموعه بازارهای هدف خدمات فنی ومهندسی ایران است و امیدواریم تا نشست های کارشناسی در حاشیه این اجلاس زمینه انعقاد موافقت نامه های جدید را فراهم می کند.

از نظر وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، در سایه تدابیر تعاملی دو کشور ایران و قرقیزستان می توانند سطح مبادلات را به میزان مورد انتظار رساند .

وی در ادامه از انواع پوشاک ، خشکبار به ویژه پسته ، برخی دانه های رنگ صنعتی ، انواع کف پوش را از جمله اقلام صادراتی ایران به قزقیزستان اعلام کرد و گفت: ایران در مقابل گوشت گوسفند، انواع غلات ، قراضه و ضایعات فولاد را قرقیزستان وارد می کند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت چند پیشنهاد هم به همتای قرقیز خود داشت و گفت : می توان زمینه تشویق فعالان بخش خصوصی اتاق های بازرگانی ، خانه های صنعت و معدن و تشکل های فعال بخش خصوصی به سمت شناخت بیشتر بازارها ، بازاریابی و معرفی کالاها فراهم کرد .

وی با اشاره به امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی دو پیشنهاد دراین خصوص داد و افزود: می توان فهرست کالاهای مشمول تعرفه تجارت ترجیحی را افزایش داد و یا اینکه این موافقتنامه را به تجارت آزاد تبدیل کرد .

دکتر غضنفری توضیح داد : به بیانی دیگر موافتنامه تعرفه ترجیجی پی تی ا را به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل کنیم .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت از گردشگری به عنوان یکی دیگر از راه های گسترش میان جوامع و کشورها نام برد و دراین خصوص نیز دو پیشنهاد به وزیردارایی قرقیزستان داشت .

وی به طرف قرقیزی پیشنهاد کرد که دو کشور یا نسبت به لغو روادید اقدام کنند و یا اینکه زمینه صدور روادید یکساله برای افراد کثیرالاسفر و تجار و سرمایه گذارانی که سرمایه های خود را دراین کشور به ثبت رسانده اند ، فراهم شود.

دکتر غضنفری ، حذف بورکراسی برای پروژه هایی که سرمایه گذاران ایرانی علاقه مند به مشارکت در آن هستند را خواستار شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران توانمندی های فوق العاده ای درحوزه زمین شناسی، استخراج و اکنشاف و فرآوری آن را دارد و قرقیزستان می تواند از این فرصت استفاده کند .

وی توسعه و همکاری بین صندوق ضمانت صادرات و شرکت بیمه صادرات و واردات قزقیزستان به عنوان دو شرکت تضمین کننده صادرات و واردات را مورد توجه قرارد اد و گفت : این شرکت ها در جابجایی پول مشکلی ندارند.

پیشنهاد دیگر وزیر صنعت ، معدن و تجارت درزمینه انتقال فناوری و نوآوری به قرقیزستان بود که وی گفت می توان این موارد را در کمیته های تخصصی پیگیری کرد .

وی پنج کمیته فعالیت های بانکی وسرمایه گذاری ، فعالیت های صنعت ، انرژی و خدمات فنی ومهندسی، کشاورزی و بهداشت ، حمل ونقل وارتباطات ، فعالیت های علمی ، فرهنگی ، گردشگری و نظایر آن را برای بررسی کارشناسی راه های توسعه روابط تهران و بیشکک پیشنهاد کرد و گفت : یک کمیته اصلی می تواند تصمیمات را نهایی کرده و سند اصلی را تدوین کند.

وزیر دارایی قرقیزستان نیز دراین اجلاس مشترک سطح مبادلات دو کشور را نسبت به تعاملات بالای سیاسی ناکافی دانست و ابرازامیدواری کرد تا این اجلاس به افزایش مناسبات بیانجامد .

" جباراف " با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس مشترک در چهار سال قبل گفت: بهترین شرایط برای افزایش تجارت میان دو کشور جذب سرمایه گذاری ها که امیدواریم این دیدار دو جانبه منجربه نتایج مورد دلخواه دو کشور شود.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۱
شاتا |
تعداد بازدید : ۹۶۲