برای دور زدن تحریم‌ها راهکارهای ویژه داریم

برای دور زدن تحریم‌ها راهکارهای ویژه داریم
درحال حاضر بیش از 70 طرح در صنعت پتروشیمی در مراحل مختلف طراحی و اجرا هستند که پیش‌بینی می‌شود با تکمیل آنها تولیدات محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم توسعه به 100 میلیون تن برسد. با ارائه طرح مهر ماندگار در دولت، صنعت پتروشیمی نیز تعدادی از طرح‌های خود را که از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردارند برای قرار گرفتن در فهرست طرح‌های مهر ماندگار پیشنهاد داد که از میان آنها 19 طرح مهم به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار ، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته در یک نشست خبری پیرامون طرح‌های مهر ماندگار در صنعت پتروشیمی گفت: از کل طرح‌هایی که هم‌اکنون در این صنعت در دست اجراست هیأت دولت با 19 طرح به عنوان طرح مهر ماندگار موافقت کرد.
عبدالحسین بیات افزود: این طرح‌ها در حال حاضر عمدتاً بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گفته وی همچنین دو طرح از طرح‌های مهر ماندگار پتروشیمی نیز در اوایل سال جاری به بهره‌برداری رسیده و بدین ترتیب 17 طرح دیگر در دست اجراست که برخی طی ماه‌های آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
وی توضیح داد: طرح‌های بوتن1 پتروشیمی جم در فروردین ماه و زنجیره PVC پتروشیمی اروند در خردادماه سال جاری به مرحله بهره‌برداری رسیده است. معاون وزیر نفت اظهار داشت: از 17 طرح باقی‌مانده مهر ماندگار در صنعت پتروشیمی شش طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.
به گفته بیات با بهره‌برداری از طرح‌های مهر ماندگار علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی بالایی نیز نصیب کشور خواهد شد.
وی تصریح کرد: تمامی این طرح‌ها دارای اعتبارات ارزی و ریالی هستند ولی برخی از آنها به اعتبارات تکمیلی نیاز دارند. مدیرعامل شرکت پتروشیمی اضافه کرد: بخشی از طرح‌های مهر ماندگار پتروشیمی دولتی هستند ولی عمده آنها به بخش خصوصی تعلق دارد که با پیگیری دولت موانع موجود بر سر راه آنها برداشته خواهد شد.
بیات با اشاره به این که براساس برنامه‌ریزی، تمام طرح‌های مهر ماندگار بایستی تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد، گفت: در برخی از موارد مسائل پیش‌بینی‌نشده فنی یا عدم تزریق بموقع اعتبارات باعث تأخیر در پروژه‌ها می‌شود ولی بطور قطع اگر طرح‌هایی نیز دچار تأخیر شود با تفاوت چندماهه به اتمام می‌رسد.
معاون وزیر نفت در ادامه درخصوص مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌ها ممکن است برای ما محدودیت ایجاد کند ولی هیچگاه باعث مسدودشدن راه نمی‌شود. وی افزود: برای دور زدن تحریم‌ها برنامه‌های منسجم و ویژه‌ای طراحی شده است که تمام مسئولان کشور در آن همکاری دارند.
افتتاح فاز نخست پتروشیمی کاویان در شهریور
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه درخصوص پتروشیمی کاویان به عنوان یازدهمین واحد الفین کشور گفت: پتروشیمی کاویان در منطقه عسلویه قرار دارد که خوراک شش واحد پائین‌دستی را تأمین می‌کند. وی ادامه داد: این واحد پتروشیمی با هدف تولید 2 میلیون تن اتیلن در سال برنامه‌ریزی شده است.
به گفته وی در حال حاضر پتروشیمی کاویان دارای 98 درصد پیشرفت فیزیکی است که در دو فاز طراحی شده است. بیات اعلام کرد: واحد نخست این پتروشیمی با توان تولید یک میلیون تن اتیلن تا شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. وی تصریح کرد: هم اکنون 70 درصد از مراحل پیش راه‌اندازی این واحد نیز انجام شده است. معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: فاز دوم پتروشیمی کاویان نیز تا 22 بهمن سال جاری در مدار تولید قرار خواهد گرفت. وی درباره اعتبارات این پروژه گفت: برای این پروژه 390 میلیون یورو اعتبار ارزی و 450 میلیارد تومان اعتبار ریالی برآورد شده بود که تاکنون 349 میلیون یورو ارزی و 350 میلیارد تومان ریالی هزینه شده است.
همچنین در این نشست مدیرعامل پتروشیمی کاویان نیز درخصوص صرفه‌جویی‌های انجام شده در این پروژه اظهار داشت: برآورد اعتباری این واحد پتروشیمی در شرایط غیرتحریم صورت گرفته بود ولی با استفاده از توان متخصصان داخلی موفق شدیم بخش عمده‌ای از تجهیزات را در داخل کشور بسازیم. وی اعلام کرد: برای پتروشیمی کاویان 6/2 میلیون تن اتان به عنوان خوراک نیاز داریم که از پارس جنوبی تأمین می‌شود.
به گفته وی در مرحله اول فازهای 4، 5، 9 و 10 پارس جنوبی بخشی از اتان مورد نیاز را تأمین می‌کنند و با به مدار آمدن واحدهای 15 تا 18، 2 میلیون تن دیگر تأمین خواهد شد.


نفتکش های خارجی به مقصد ایران بیمه می شوند


بیمه مرکزی از آمادگی خود برای ارائه خدمات به شناورهای نفتکش که از خارج از کشور به مقصد بنادر ایران تردد می‌کنند، خبر داد.
سیدمحمد کریمی، رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام این خبر عنوان کرد: این خدمات با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت به این شناورها ارائه می‌شود.
کریمی در مورد بیمه مسافران نیز گفت: شرکت‌های بیمه داخلی مجاز به صدور بیمه‌نامه مسافران هستند و این امر در ماه‌های اخیر اجرایی شده است.
رئیس کل بیمه مرکزی از رایزنی با وزارت امور خارجه برای بهره‌گیری مسافران خارجی از بیمه‌های داخلی خبر داد و گفت: برخی شرکت‌ها در خارج از کشور به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهند و همزمان با صدور بیمه‌نامه اسم و آدرس شرکت‌ها در اختیار مسافران ایرانی قرار می‌گیرد. رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت‌های بیمه ایرانی نوسان نرخ ارز را تا ۲۵درصد پوشش می‌دهند.
کریمی خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد در صورتی که تجار و بازرگانان مراجعه کنند ، شرکت‌های بیمه تا میزان 25 درصد افزایش یا کاهش نرخ ارز را تحت پوشش بیمه قرار دهند، حتی نرخ بیمه را هم تعیین کردیم که به میزان 3 درصد مابه‌التفاوت نرخ ارز، به عنوان تعرفه این ریسک‌ها عمل شود.
۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۵۹
تعداد بازدید : ۸۷۴