ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ساحل عاج آماده است

ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ساحل عاج آماده است
رئیس جمهوری، توسعه و تحکیم روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی ایران برشمرد و تاکید کرد: ایران برای گسترش همکاری‌ها با ساحل عاج در همه حوزه ها، به‌ویژه اقتصادی، آماده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (دوشنبه، ٢٦ مهرماه) در دیدار با عبدا... مابدی، وزیر امورخارجه ساحل عاج، با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط دوکشور طی سال‌های گذشته، گفت: ایران و ساحل عاج، ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌ها دارند که باید با شناسایی آن‌ها، در مسیر تحرکی جدی در روابط دوکشور گام برداشت.

رئیس جمهوری با بیان پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف و از جمله خدمات فنی و مهندسی افزود: تهران آماده است در پیشبرد پروژه های مرتبط با ساخت نیروگاه‌ها، سدها و راه سازی، ساحل عاج را یاری کند.

وی، تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ساحل عاج و بررسی ظرفیت‌های موجود در دوکشور را ضروری خواند و تصریح کرد: بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید فعال شده و با برگزاری همایش‌هایی، با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر برای شتاب دادن به روند توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی، بیش از پیش آشنا شوند.

عبدا... مابدی، وزیر امورخارجه ساحل عاج نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران از دولت و ملت کشورش، تاکید کرد: مصمم به توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه ها به‌ویژه اقتصادی هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری سریع کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور افزود: تشکیل این کمیسیون و شناسایی ظرفیت‌های مشترک، می‌تواند به روند روابط دوکشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی شتاب دهد.

«مابدی» با تبریک موفقیت و دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای برای دولت و ملت ایران، تصریح کرد: این توافق، جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را بیش از پیش تقویت کرد و بی‌تردید تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی، به نفع کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

ساحل عاج کشوری است در غرب آفریقا که با وسعت ۳۲۲٬۴۶۰ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج گینه و اقیانوس اطلس واقع شده‌ است. این کشور از غرب به کشورهای لیبریا و گینه، از شمال به کشورهای مالی و بورکینافاسو، از شرق به کشور غنا و از جنوب به اقیانوس اطلس محدود می‌شود.

نفت از جمله کالاهای صادراتی این کشور آفریقایی است.

کالاهای وارداتی ساحل عاج شامل سوخت، کالاهای اساسی و مواد غذایی است که نیجریه، فرانسه و چین وارد می‌شود.

۲۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۵۱۶