ابعاد جدیدی از ذخائر نفتی ایران در دریای خزر؛ اصولی: 46 ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است

ابعاد جدیدی از ذخائر نفتی ایران در دریای خزر؛ اصولی: 46 ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است
مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: در حال حاضر بالغ بر 46 ساختار کوچک و بزرگ نفتی در دریای خزر شناسایی شده است که برخی از آن ها دارای پتانسیل ها و ظرفیت های مطلوبی هستند.

به گزارش نفت نیوز، علی اصولی امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر اظهار داشت: اگرچه روزی کار حفاری در دریای خزر با حضور خارجی ها آغاز شده بود ولی پس از آنکه چند حلقه چاه حفر و نتایج دلخواه به دست نیامد کار نیمه تمام رها شد.ابعاد جدیدی از ذخائر نفتی ایران در دریای خزر؛ اصولی: 46 ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است

وی با تاکید بر اینکه کار حفاری در سردار جنگل و کشف هیدروکربور از آن به دست توانمند متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شده است، گفت: حتی پس از انقلاب و با پافشاری ما برای وجود منابع هیدروکربوی در این دریا، شرکت های خارجی بعد از چهار سال مذاکره حاضر به انجام حفاری در اعماق این دریا نشدند تا اینکه فرزندان ایران این کار نیمه تمام را تمام کردند.

اصولی یادآور شد: هرچند در ابتدای کار نیز گفته می شد که به دلیل نبود تجربه و تخصص حفاری در آب های عمیق این شرکت نمی تواند کار حفاری در این دریا را انجام بدهد ولی دیدیم که با ساخت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر و خواست کارکنان این مهم اتفاق افتاد.

گفتنی است، روز 20 اردیبهشت ماه سال 91 و در ساعت 21 شب تلاش چندین ساله مهندسان ایرانی به نتیجه رسید و دریای خزر شاهد نخستین فوران نفتی میدان سردار جنگل بود.

500 میلیون بشکه از ذخایر نفت خزر قابل برداشت است

مدیر اکتشاف نفت خزر حجم نفت درجای یک لایه اکتشافی آن را 2 میلیارد بشکه دانست و پیش بینی کرد: پیش بینی می شود نزدیک به 500 میلیون بشکه از این میزان قابل برداشت باشد.

به گزارش نفت نیوز، مسعود جهدی امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت: نفت کشف شده از میدان سردار جنگل سبک با درجه API 41 بوده و تنها مشکل آن وجود 13 درصد واکس است.

وی با بیان این که برای کشف هیدروکربور از این میدان نزدیک به 6 هزار و 407 متر حفاری شده است، تاکید کرد: برآورد شده برای تولید 120 هزار بشکه نفت از لایه 30 متری این میدان باید 33 حلقه چاه حفاری شود.

جهدی درباره سابقه اکتشافی در دریای خزر گفت: از گذشته های دور 16 حلقه چاه در منطقه کم عمق حفاری شده بود که آخرین حلقه مربوط به 45 سال پیش است و از حفاری تمامی این چاه ها نتیجه گرفته بودند که هیدروکربور در دریای خزر وجود ندارد.

وی افزود: حدود 15 سال پیش نیز 3 حلقه چاه دیگر در مناطق غربی و شرقی این دریا حفاری شد و به این ترتیب تعداد چاه های حفاری شده این منطقه به 19 رسید ولی با این حال نتیجه دلخواه از این چاه ها بدست نیامد.

مدیر اکتشاف نفت خزر با بیان این که پس از تاسیس این شرکت در سال 80، شرکت ملی نفت ایران کشف هیدروکربور از این دریا را به طور جدی پیشه خود کرد، تصریح کرد: در ابتدای کار مطالعات جامعی در کلیه بخش های اقتصادی، ژئوفیزیک، زمین شناسی، امکان سنجی و ژئوشیمیایی و در ابعاد گسترده ای نیز لرزه نگاری دو بعدی انجام و به این ترتیب 46 ساختار کوچک و بزرگ مستعد در این منطقه شناسایی شد.

جهدی ادامه داد: ذخایر کشف شده اخیر نیز از یکی از این ساختارهاست و پیش بینی شده اگر بتوانیم تمام ذخایر این ساختارها را که در اعماق دریا قرار دارند به سطح آب بیاوریم، ذخایر درجای کشور ارتقا چشمگیری پیدا می کند.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۰۱۶