اقتصاد ایران و تایوان می‌تواند مکمل هم باشد

اعضای یک هیات تجاری تایوانی با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کردند و در جمع فعالان اقتصادی ایرانی از توانایی خود برای توسعه روابط تجاری با بخش خصوصی ایران گفتند.

این هیات تجاری که به سرپرستی مشاور ارشد شرکت CPC تایوان و با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه به تهران آمده است کمتر از یک ماه قبل میزبان فعالان اقتصادی اتاق تهران در تایپه بود. در ملاقات مسوولان این هیات تجاری با رییس اتاق تهران، مسعود خوانساری ضمن تقدیر از میهمان‌نوازی مقامات تایوانی از هیات ایرانی، به رفت‌وآمدهای متناوب هیات‌های تجاری مختلف از تایوان به ایران پس از امضای برجام اشاره کرد و گفت: در ماه‌های گذشته شاهد سفر مقامات اقتصادی و تجاری تایوان مانند مسوولان تایترا (شورای توسعه روابط خارجی تایوان) به ایران بودیم و این نشان‌دهنده علاقمندی طرف مقابل برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران است.


خوانساری با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری میان ایران و تایوان وجود دارد، گفت: اقتصاد ایران و تایوان می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. محصولات تایوانی در ایران شناخته شده است. تایوان در دهه‌های اخیر در زمینه فناوری و صنعت پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است.  او با اشاره به برخی زمینه‌های همکاری نظیر ساخت قطعات خودرو و مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی گفت: در برخی زمینه‌ها امکان سرمایه‌گذاری مشترک در ایران وجود دارد و البته پس از اجرایی شدن برجام این امکان حاصل شده است که در کشورهای ثالث نیز سرمایه‌گذاری مشترک صورت گرفته و صادرات محصولات تولیدشده انجام گیرد. یا در ایران محصول مشترکی تولید و به کشورهای ثالث صادر شود.


مسعود خوانساری با اشاره به سابقه روابط تجاری دو کشور، گفت: مناسبات اقتصادی ایران و تایوان در طول سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است تا آنجا که استحکام روابط تجاری دو طرف حتی در زمان تحریم نیز کمتر دستخوش تغییر شد. او افزود: دو کشور نسبت به آینده مناسبات مشترک اقتصادی خوش بین هستند، اگرچه دست‌اندازهایی در مسیر مبادلات بانکی میان دو کشور همچنان وجود دارد که در این زمینه باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع اقدام کرد.


رییس اتاق تهران ادامه داد: حجم مبادلات ایران و تایوان اکنون در حالی به نزدیک پنج میلیارد دلار می‌رسد، که تنها بخش اندکی از آن به صورت مستقیم مبادله می‌شود. این ضرورت وجود دارد که مبادلات غیرمستقیم به مبادلات مستقیم تبدیل شود و واسطه‌ها حذف شوند. خوانساری سپس به برخی موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌های ایران و تایوان اشاره کرد و گفت: مهمترین مساله در مبادلات پولی و بانکی نمود یافته است که پس از بخشنامه اخیر اوفک در مورد رفع تحریم دلاری ایران، این مساله نیز تقریبا حل شده و باید تلاش کنیم، حجم داد و ستدها را افزایش دهیم.


خوانساری همچنین افزود: انتظار این است که در شرایط کنونی، دولت تایوان خط فاینانس خود را در ایران بازگشایی کند تا از طریق این ساز و کار، طرح‌ها و پروژه‌های کوچک و بزرگ داخل کشور عملیاتی شود. به عنوان نمونه خط فاینانس چین در ایران به ارزش 25 میلیارد دلار ایجاد شده است.


رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به مشکلاتی که ایرانی‌ها برای دریافت ویزا با آن مواجه‌اند اشاره کرد و گفت: این امکان وجود دارد که شهروندان تایوانی در فرودگاه‌های ایران اقدام به اخذ ویزا کنند اما به رغم وعده‌ای که طرف تایوانی برای تسهیل صدور ویزا داده بود، هنوز در روند صدور ویزا بهبودی حاصل نشده است.


مسعود خوانساری تاکید کرد که مبادلات بانکی و نحوه صدور ویزا برای تجار ایرانی گلوگاه‌های اصلی تجارت ایران و تایوان به شمار می‌آیند. او این پیشنهاد را مطرح کرد که تاجران ایرانی با معرفی اتاق تهران به سازمان تایترا بتوانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند و افراد عادی نیز با ارسال مشخصات خود و دریافت ویزای کاغذی در مبدا، در فرودگاه مقصد ویزای اصلی خود را دریافت کنند.
رییس اتاق تهران در پایان گفت: اتاق تهران آماده است که به محض رفع مشکلات بانکی و نیز ویزا میان دو کشور، دفتر نمایندگی خود را در تایوان راه‌اندازی کند.

تاجران تایوانی به تجارت با ایران علاقمند شده‌اند
 در ادامه این نشست، خانم می وانگ، مشاور ارشد شرکت CPC تایوان، نیز طی سخنانی از حضور هیات ایرانی در تایوان تقدیر کرد و گفت: هیات حاضر، برای بررسی جوانب همکاری در زمینه پتروشیمی به ایران سفر کرده‌اند و علاقمند هستند با فعالان اقتصادی این حوزه مذاکره داشته باشند. وانگ نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه تایوان به دنبال برقراری روابط اقتصادی بلندمدت با ایران است، گفت: تایوان از جمله کشورهایی است که در زمینه صنعت و تکنولوژی پیشرفت‌ ملموسی داشته است، با این حال صنایع این کشور به دنبال آن هستند که کمبود منابع طبیعی مورد نیاز برای تولید را از طریق سایر کشورها به ویژه ایران تامین کنند.


وانگ با اشاره به اینکه صنایع در ایران از پیشرفت مناسبی برخوردار هستند، افزود: بنگاه‌های تایوانی این آمادگی را دارند تا با سرمایه‌گذاری در ایران، امکان تولید محصولات پتروشیمی در این کشور را فراهم و نسبت به انتقال آن به تایوان اقدام کنند. خانم می با اشاره به سخنانی که خوانساری در مورد موانع تجاری ایران و تایوان ایراد کرد، گفت: در سفر هیات ایرانی به تایوان نیز این موارد مطرح شد و ما تحقق این خواسته‌ها را پیگیری می‌کنیم. چنانکه در طول هفته گذشته، سازمان‌های مختلف را برای چاره‌جویی درباره این مسایل دعوت کردیم و باید ببینیم نتیجه چه می‌شود.

وی با اشاره به انتقاد رییس اتاق تهران نسبت به مشکلات جابه جایی پول و نیز ویزا میان دو کشور، گفت: ما نیز به این مشکلات واقف هستیم و قصد داریم با رفع موانع و رویه‌های سختی که وجود دارد، روابط تجاری دو کشور را بهبود بخشیم. او در ادامه گفت: پس از بخشنامه اوفک در مورد رفع تحریم دلاری ایران، بسیاری از تاجران تایوانی برای تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند. اکنون زمان آن است که مسوولان بانکی دو طرف در نشستی مشترک راه‌های انجام مبادلات بانکی را مورد بررسی قرار دهند و به نتیجه برسانند.


در ادامه این نشست اعضای هیات تجاری تایوان با جمعی از فعالان اقتصادی ایران دیدار و مذاکره کردند. کارآفرینان دو کشور توانستند پیرامون همکاری‌‌های مشترک تبادل‌نظر کرده و به شناخت نسبی از فرصت‌های اقتصادی مشترک دست پیدا کنند.

 

۲۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۴۳
تعداد بازدید : ۶۸۹