سواحل مکران فرصتی بی‌نظیر برای توسعه ایران است

سواحل مکران فرصتی بی‌نظیر برای توسعه ایران است
معاون اول رئیس جمهوری گفت: توسعه زیربنایی سواحل مکران موضوعی جدی و پراهمیت است، این بخش در برنامه ششم توسعه به‌طور ویژه مدنظر قرار خواهد گرفت و معتقدیم که سواحل مکران فرصت بی‌نظیری برای توسعه کشور است.
  • به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، دیروز (دوشنبه، ٢٦ مهرماه) در جلسه کارگروه توسعه زیربنایی سواحل مکران گفت: هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به وجود آمده و برنامه‌های مناسبی نیز برای توسعه این منطقه راهبردی کشور تدوین شده است.

    وی توسعه زیربنایی سواحل مکران را موضوعی جدی و پراهمیت دانست و افزود: این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز به‌طور ویژه مدنظر قرار خواهد گرفت و معتقدیم که سواحل مکران فرصتی بی‌نظیر برای توسعه کشور است.

    جهانگیری با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره مطالعات و پهنه‌بندی کاربری اراضی منطقه مکران تصریح کرد: این مطالعات بایدها و نبایدهای توسعه این منطقه را به‌طور دقیق مشخص کرده و کانون‌های اصلی استقرار جمعیت و مساحت پهنه‌های مختلف را تبیین کرده است که می‌تواند نقش موثری در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در سواحل مکران داشته باشد.

    معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که دولت اهتمام ویژه دارد که زیرساخت‌های لازم را برای توسعه منطقه مکران فراهم کند، عنوان کرد: البته بخش خصوصی باید بخش اصلی اقدام‎های توسعه‌ای را در این منطقه انجام دهد و دبیرخانه کارگروه نیز برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف و استفاده از توان بخش خصوصی را پیگیری کند.

    وی با اشاره به گزارش دبیرخانه کارگروه از پیشرفت فیزیکی مصوبه‎های سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس، گفت: باید موانع پیش روی اجرای این مصوبه‎ها برداشته و اعتبارهای لازم در بودجه سال ٩٦ نیز لحاظ شود.

    در این جلسه که وزیران جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران سیستان و بلوچستان و هرمزگان و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، دبیرخانه کارگروه گزارشی از پیشرفت مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب به بندرعباس ارائه کرد و به تشریح مشکلات فراروی پروژه‌های مختلف در بخش جاده‌ها، فرودگاه، بهداشت و درمان و تامین آب و برق پرداخت.

    در ادامه این جلسه طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و جهاد کشاورزی برای توسعه سواحل مکران مطرح شد و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به ارائه توضیح‎هایی در باره جزئیات طرح‌ها و برنامه‌های خود برای توسعه منطقه مکران پرداختند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گزارشی از نتایج مطالعات و پهنه‌بندی کاربری اراضی منطقه مکران ارائه کرد و ضمن بیان توضیح‎هایی درباره کانون‌های اصلی استقرار جمعیت و نظام اسکان در منطقه به تشریح مساحت و درصد پهنه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، زیرساخت، گردشگری، خدمات بازرگانی، سکونتگاهی و پدافند عامل و غیرعامل پرداخت.

    معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست گزارشی از مطالعات زیست‌ محیطی منطقه مکران ارائه کرد و مقرر شد در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت دفاع و دبیرخانه کارگروه، دغدغه‌های این سازمان در مورد لحاظ الزام‌های زیست‌ محیطی در برنامه‌های توسعه‌ای سواحل مکران لحاظ شود.

    گزارش وزارت جهاد کشاورزی در باره توسعه سواحل مکران بخش پایانی این جلسه بود و نماینده این وزارتخانه در باره طرح جامع وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه شیلات و آبزی پروری در منطقه مکران توضیحاتی ارائه کرد.

۲۷ مهر ۱۳۹۵ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۴۷۹