اجلاس ویژه وزارتی مجمع جهانی انرژی اسفند امسال برپا می‌شود

اجلاس ویژه وزارتی مجمع جهانی انرژی اسفند امسال برپا می‌شود
نماینده ایران در هیئت عامل اوپک از برپایی اجلاس ویژه وزارتی مجمع جهانی انرژی (IEF) در سوم اسفند (22 فوریه 2011) با هدف تایید نهایی اساسنامه جدید این مجمع در ریاض عربستان خبر داد.

محمدعلی خطیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، هدف بازنگری اساسنامه را انطباق آن با شرایط فعلی دانست و گفت: با این اقدام نه تنها اساسنامه بلکه منشور جدید برای آی.یی.اف تدوین می شود.

وی اظهار داشت: برای این منظور کمیته ای تشکیل و اساسنامه از سوی کشورهای عضو در نشستی که آذر ماه امسال در ریاض برپا شده بود، به بحث گذاشته شد.

سرپرست امور اوپک و روابط با مجامع انرژی با بیان این که بسیاری از پیشنهادهای اعضا در این منشور اعمال شد، گفت: همچنین قرار شد دیگر پیشنهادهای اعضا نیز در صورت امکان اعمال و در نهایت نسخه نهایی به کشورهای عضو ارسال می شود.

به گفته وی، کشورهایی که موافقت خود را با نسخه نهایی منشور اعلام کنند به جلسه ویژه وزارتی مجمع جهانی انرژی در ریاض دعوت خواهند شد، در همین حال کشورهایی که منشور را تایید نکنند، به این مفهوم است که از عضویت در این مجمع انصراف داده اند.

وی با بیان این که ایران نظرات خود در باره تغییر اساسنامه را در چند مرحله به مجمع ارائه داده است، گفت: نظرهای کارشناسی ایران با استقبال مواجه و بسیاری از آنها در اساسنامه اعمال شده است.

خطیبی با بیان این که برای ارایه دیگر پیشنهادهای کشورهای عضو تا پیش از برگزاری نشست مجمع زمانی در نظر گرفته شده است، گفت: با اتمام زمان تعیین شده، اساسنامه برای نظرخوهی به کشورهای عضو ارسال می شود. 

نکات مثبت اساسنامه مجمع جهانی انرژی  

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به نکات مثبت اساسنامه جدید مجمع جهانی انرژی اشاره و تصریح کرد: نقش اصلی مجمع، تسهیل تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده و با توجه به اینکه اجلاس هر دو سال یکبار برگزار می شود، از این رو هیئت اجرایی مجمع در سال چند جلسه گذاشته و بسیاری از تصمیم ها را اتخاذ می کند.

وی در باره نحوه انتخاب اعضای هیئت اجرایی گفت: کشور میزبان اجلاس، کشورهای کمک میزبان و کشوری که دبیرخانه در آن واقع شده، همچنین کشور میزبان قبلی اجلاس، (حدودا 15 نفر) اعضای هیئت اجرایی بوده که این کشورها دیگر اعضای مجمع را انتخاب می کردند که روش درستی به نظر نمی رسد.

خطیبی با بیان این که در پیش نویس اساسنامه جدید آی.یی.اف نحوه انتخاب اعضای کمیته اجرایی تغییر یافته است، گفت: در روش فعلی کار اصولی انجام شده به طوری که تعداد اعضای کمیته اجرایی از 15 نفر به 31 نفر افزایش یافته است.

وی در توضیح گفت: در ترکیب جدید 11 کشور مهم مصرف کننده و 11 کشور مهم تولید کننده نفت و گاز (از نظر میزان تولید و مصرف)، همچنین عربستان به عنوان کشوری که دبیرخانه مجمع در آن واقع شده، به عنوان اعضای ثابت کمیته اجرایی هستند، هشت عضو باقی مانده نیز به صورت چرخشی میان کشورهایی که میزبانی و کمک میزبانی نشست را بر عهده دارند، همچنین دیگر کشورهای عضو، انتخاب می شود.

سرپرست امور اوپک و روابط با مجامع انرژی اظهار داشت: ایران نیز به عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک و چهارمین تولید کننده گاز دنیا نقش مهمی در میان کشورهای عضو مجمع جهانی انرژی داشته و پیش بینی می شود به عنوان یکی از اعضای ثابت کمیته اجرایی مجمع برگزیده شود.

وی همچنین با یادآوری این که اوپک به عنوان ناظر در جلسات IEF شرکت می کند، گفت: بسیاری از اعضای اوپک، عضو IEF هم هستند، از این رو در نشست اخیر اوپک در اکوادور بازنگری اساسنامه جدید مجمع مورد بحث قرار گرفت.

خطیبی از برپایی نشست آینده وزارتی مجمع جهانی انرژی در 22 فوریه 2011 میلادی (3 اسفند) در ریاض در صورت به حد نصاب رسیدن آن و تایید اساسنامه جدید از سوی اکثریت اعضا خبر داد و گفت: در این نشست وزیران کشورهای عضو آی.یی.اف منشور مجمع جهانی انرژی را تایید و امضا خواهند کرد.

ارکان مجمع بین المللی انرژی مشتمل بر اجلاس وزارتی، هیئت اجرایی و دبیرخانه است؛ اجلاس وزارتی مجمع، هر دو سال یک بار و هیئت اجرایی آن حداقل سالی دو بار تشکیل می‌شود. اجلاس وزارتی با دریافت گزارش جمع بندی از هیئت اجرایی، تصمیم‌گیری می‌کند.

در این مجمع بیش از 90 کشور تولید کننده و مصرف کننده عمده انرژی عضو هستند که از طریق گفت‌وگوهای بین المللی و تعامل نزدیک برای حل موضوع‌های مرتبط با حوزه انرژی تلاش می‌کنند.

دوازدهمین مجمع بین المللی انرژی (IEF) نهم و دهم فروردین امسال (29 و 30 مارس 2010 میلادی) در کانکن مکزیک برگزار شد، سیزدهمین مجمع بین المللی انرژی نیز به میزبانی کشور کویت در سال 2012 برپا خواهد شد.

۱۹ دی ۱۳۸۹ ۲۳:۵۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۱۹