ایران و هلند در بخش انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ایران و هلند در بخش انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
تفاهم‌نامه همکاری ایران و هلند در بخش آب و انرژی در دیدار وزیر نیرو و وزیر زیر ساخت و محیط زیست هلند امضا شد.

ه‌ گزارش شانا، حمید چیت‌ چیان، امروز (یکشنبه دوم آبان ماه) در دیدار با ملانی شولتزفان هیگن، وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند، با اشاره به ظرفیت‌های متعدد همکاری بین ٢ کشور گفت: با وجود این که مدتی است در این همکاری‌ها وقفه ایجاد شده است، اما با جدیت و تلاش مسئولان ٢ کشور، این همکاری‌ها می‌تواند دوباره در اوج قرار گیرد.

وزیر نیرو افزود: فضای همکاری به وجود آمده پس از برجام و دیدار مسئولان ٢ کشور و ملاقات وزرای خارجه دو طرف، می‌تواند در بازسازی روابط ایران و هلند بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به مباحث زیست محیطی، آب و انرژی در حوزه‌ های صنعتی و کشاورزی که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های مهمی برای ارتقا سطح روابط بین ٢ کشور باشد، تصریح کرد: همکاری‌های بانکی بین ٢ کشور از اهمیت خاصی برخوردار است که با برطرف شدن موانع موجود، زمینه‌‎های همکاری کاملا مساعد شده و در نهایت به اوج گیری روابط اقتصادی ٢ کشور می‌انجامد.

چیت چیان با اشاره به مواجهه ایران با ١٥ سال خشکسالی متوالی، به اهمیت و حیاتی بودن منابع آبی اشاره و عنوان کرد: بجز منابع محدود آبی، افزایش مصرف بی‌رویه آب در اثر رشد شهرنشینی، صنعت و توسعه کشاورزی و مهم‌تر از آن مشکل آلودگی منابع آبی یک تهدید جدی و دائمی در ایران به شمار می‌رود.

وزیر نیرو با اشاره به برخورداری ٩٩ درصد جمعیت شهری از پوشش آب شهری و دسترسی ٧٢ درصد جمعیت روستایی به شبکه آب شرب گفت: بیش از ٤٢ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌ های مدرن فاضلاب هستند.

وی با بیان این مطلب که تامین آب مطلوب برای شهرها از اولویت‌های کشور است، افزود: بیش از ١٢٠ پروژه انتقال آب به شهرها در دست بررسی و اجراست و تصفیه آب و پالایش آن از نیترات و فلزات سنگین و نمک زدایی آب دریا و استفاده آن در بخش‌های صنعت و شرب از مهم‌ترین مسائل کاری و در حال پیگیری است.

چیت چیان، هوشمند سازی شبکه‌‎های آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه‌‎های شهری را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مدیریت یکپارچه منابع آبی در حوضه‌‎های آبریز و حفظ تعادل آب‌های زیرزمینی از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار است.

وزیر نیرو با اشاره به این که شرکت‌های متعددی در داخل کشور به ساخت تجهیزات و امور مهندسی اشتغال دارند، عنوان کرد: از حضور شرکت‌های هلندی در بخش سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو و انتقال فناوری‌های جدید استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه با توجه به تجربیات و فناوری‌های ارزشمندی که کشور هلند در زمینه آب از آن برخوردار است، از شرکت‌های هلندی خواست تا در مناقصات داخلی، مشارکت فعال داشته باشند.

چیت‌چیان با اشاره به قرارداد بین یونسکو و برنامه جهانی آب‌شناسی (IHP) گفت: در سال‌های گذشته حدود سه هزار نفر از کارشناسان ایران در موسسه‌های آموزشی هلند در بخش‌های مختلف مدیریت و آب آموزش دیده‌اند.

وزیر نیرو با بیان این که در بخش برق نیز ١٠٠ درصد مردم کشورمان از این نعمت برخوردار هستند، افزود: با وجود ٧٦ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و ٣٢ میلیون مشترک،‌ مصمم هستیم تا در سال‌های آینده پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث کنیم که این میزان به غیر از ١٢ هزارمگاوات نیروگاه برق‌آبی بزرگ است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت انرژی و تبدیل شبکه‌ های توزیع برق کشور به شبکه‌ های هوشمند، تصریح کرد: برخلاف گذشته که صرفا به نیروگاه‌های بزرگ متمرکز بودیم، تمرکز کنونی خود را بر روی نیروگاه‌های کوچک و تولید پراکنده خواهیم گذاشت تا بتوانیم در ٥ سال آینده ٢٦ هزارو ٥٠٠ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بیفزاییم.

چیت چیان با اشاره به این که امضای تفاهم‌نامه همکاری می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی بین ٢ کشور باشد، عنوان کرد: شرکت‌های هلندی می‌توانند در زمینه‌‎های برق نیز حضور فعال‌تر و گسترده‌تری در بازار برق ایران داشته باشند.

وزیر نیرو به موضوع آموزش مدیران در موسسات علمی هلند اشاره کرد و گفت: همکاری بین موسسات و تبادل دانش بین ٢ کشور می‌تواند باعث شود تا بتوانیم از تجربیات کشور هلند استفاده کنیم.

وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند نیز در این دیدار گفت: با امضای یادداشت تفاهم، همکاری ٢ کشور در زمینه‌ های فناوری آب تقویت خواهد شد.

وی با اشاره به این که یک سوم کشورش زیر سطح دریاست و این کشور در مسیر رودخانه‌های متعدد از دیگر کشورهاست و بیشتر مواقع در هجوم سیلاب‌ها قرار دارد، افزود: در بحث فناوری‌های آب و کنترل کیفیت آب خود را با جهانیان سهیم می‌دانیم.

شولتز با اشاره به این که مسئولیت منابع آب و مدیریت یکپارچه فقط بحث فناوری نیست، تصریح کرد: مدیریت یکپارچه به فاینانس و همکاری‌های بین‌المللی باز می‌گردد و در زمینه نمک‌زدایی و استفاده از پساب‌ها در بخش کشاورزی همکاری‌های خوبی را می‌توان به ایران ارائه کرد.

وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند با اشاره به این که مباحثی همچون مدیریت رودخانه‌ای، مدیریت سیلاب، مدیریت کمبود آب و غیره می‌تواند زمینه ساز همکاری میان ٢ کشور باشد، عنوان کرد: بحث همکاری‌های دانش محوری و آموزش مدیران در موسسات علمی و آموزشی هلند می‌تواند همکاری‌های علمی ٢ کشور را افزایش دهد.

در حاشیه این دیدار، قرارداد همکاری بین شرکت هلندی و سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) در باره احداث نیروگاه خورشیدی امضا شد.

۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۴۱۸