سکوی ٥٠٠ میلیون فوت مکعبی ١٨B راه‌اندازی شد

سکوی ٥٠٠ میلیون فوت مکعبی ١٨B راه‌اندازی شد
سکوی٥٠٠ میلیون فوت مکعبی ١٨B پارس جنوبی با ثبت رکوردی جدید در عملیات هوک آپ و راه‌اندازی، عصر دیروز (دوشنبه، دوم آبان ماه) پس از ٦٢ روز کاری به بهره برداری رسید.

به گزارش شانا، حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: عملیات تولید (Start up) سکوی ١٨B پارس جنوبی پس از باز کردن چاه شماره ٢ این سکو و روشن شدن مشعل آن آغاز شده و بزودی گاز دریافتی به پالایشگاه خشکی این فازها ارسال می‌شود.

وی با اشاره به نصب سکوی ١٨B اواخر مردادماه امسال، اظهار کرد: راه‌اندازی این سکو طی این مدت زمان درحالی صورت گرفته که تا پیش از آن ثبت چنین رکوردی در عملیات هوک‌آپ، پیش راه‌اندازی و راه اندازی سکوهای پارس جنوبی بی سابقه بوده است.

مجری فازهای ١٧ و١٨ پارس جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات نصب اسپول‌های خط لوله ١٨ اینچ حد فاصل سکوی ١٨A و ١٨B در حال انجام است که با اتمام عملیات مربوطه و انجام هیدرو تست این خط لوله، گاز تولیدی این سکوی اقماری به سکوی ١٨A ارسال و متعاقب آن به پالایشگاه فازهای ١٧و ١٨ منتقل می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت نفت و گاز پارس، سکوی اقماری ١٨B از سوی متخصصان مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در یارد صنعتی بندر عباس ساخته شده است. 

سکوی  ١٧B دومین و آخرین سکوی فازهای ١٧و ١٨پارس جنوبی هم سه شنبه، ٢٧ مهرماه پس از عملیات ساخت، از یارد بندرعباس بارگیری و آماده انتقال به موقعیت فراساحل این فازها شد.

با راه‌اندازی سکوی ١٧B پارس جنوبی زنجیره تولید فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تکمیل می‌شود. 

بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دیماه سال ٩٣ به بهره برداری رسیده است و هم‌اکنون روزانه ٣٧ میلیون مترمکعب گاز و ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی از این فازها برداشت می‌شود. 

محمد مشکین فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ارزش اقتصادی محصولات تولید شده از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی را تا ٣٠ شهریورماه امسال، بیش از ٢ میلیارد دلار اعلام کرده است.

۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۴۰۷