وقتی معاون وزیر نفت گزارش‌های ایسنا را درباره سوآپ تایید می‌کند

وقتی معاون وزیر نفت گزارش‌های ایسنا را درباره سوآپ تایید می‌کند
قرار بود در بهار امسال ظرفیت سوآپ نفت دریای خزر به 500 هزار بشکه در روز برسد که با توجه به نرخ هر بشکه درآمدی قابل توجه باید نصیب کشور می‌شد، در حالی که از ظرفیت سابقا موجود - 150 هزار بشکه - این رقم الان کمتر از 20 هزار بشکه است و این یعنی باری به هر جهت و در حد توقف.
خبرنگار انرژی ایسنا طی هفته گذشته در قالب گزارش‌ها و گفت‌وگوهای مختلفی با مدیران فعلی و سابق و فعالان بخش خصوصی، به این موضوع پرداخت. امروز (سه‌شنبه) معاون وزیر نفت هم عملا با تایید خبرهای ایسنا مبنی بر کاهش شدید سوآپ نفت اعلام کرد که اگر شرکتی برای سوآپ حاضر شود، با آنها قرارداد منعقد می‌شود.

ایسنا با توجه به اهمیت موضوع سوآپ در روزهایی که نفت ایران از سوی کشورهای غربی مورد تهاجم تحریم قرار گرفته است، تلاش کرد که علاوه بر شفاف‌سازی این موضوع، نگاه مسئولان را به آن معطوف کند؛ چراکه براساس وعده‌های داده شده در زمستان سال گذشته قرار بود ظرفیت سوآپ به حدی برسد که سالانه میلیون‌ها دلار از این طریق نصیب کشور می‌شد.

اطلاعات موثق ایسنا درباره سوآپ نفت که بخشی از آنها طی روزهای گذشته منتشر شده و مابقی آن به‌زودی انتشار خواهند یافت نشان می‌دهد که کاهش بسیار شدید سوآپ از فقدان اراده لازم ناشی می‌شود و اغلب مسائل مرتبط با آن نیز منشا داخلی دارند و نه فشار بین‌المللی.

در این بین برخی خبرنگاران در رفتاری خارج از چارچوب منطقی وظایف خبرنگاری، بدون اولویت دادن منافع ملی به منافع غیرملی، تلاش کردند گزارش‌های دلسوزانه ایسنا را که حول محور شعار سال، یعنی "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی" و در روزهایی که صادرات نفت توسط بخش خصوصی به‌عنوان یکی از راه‌های مبارزه با تحریم‌های نفتی در نظر گرفته شده است، تحت شعاع قرار دهند. علاوه بر آن‌که مروری بر تیترها و گزارش‌های ایسنا طی ماه‌های گذشته خود تاییدکننده این مدعاست، جالب آن‌که همین خبرنگاران چند ماه پیش به تهیه و انتشار گزارش در زمینه توقف سوآپ نفتی درنتیجه اختلاف نظرهای موجود، اقدام کرده بودند.

همه گزارش‌ها و اظهارنظرهای چند روزه گذشته که در ایسنا منتشر شده با سخنان امروز قلعه‌بانی ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ـ‌ تایید شد؛ چراکه در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست سوآپ نفت خام از مسیر ایران با حجم بیشتری از سر گرفته شود، با اشاره به حجم اندک سوآپ کنونی عنوان کرد: "در صورت تقاضا برای معاوضه نفت خام از مسیر ایران (سوآپ) از سوی کشورهای همسایه دریای خزر، ایران برای عقد قرارداد آمادگی دارد."

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۰۴۳