عادل نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در گفت و گوی اختصاصی با «فرصت امروز» / پیشتاز در عقد تفاهم نامه با غول های پتروشیمی جهانیم

لغو تحریم ها علیه ایران آغازی دوباره برای جذب سرمایه گذاران خارجی بود؛ سرمایه گذارانی که به دلیل وجود ثبات امنیت در کشور و خوراک با قیمت مناسب علاقه بسیاری برای حضور در پروژه های پتروشیمی دارند. مذاکرات با شرکت ها و کشورهای خارجی حکایت از جذابیت بالای سرمایه گذاری و کار دارد، این در حالی است که طی یک دهه گذشته سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت نگرفته است. این صنعت تشنه سرمایه و فناوری خارجی است.

پیشتاز در عقد تفاهم نامه با غول های پتروشیمی جهانیم

هلدینگ خلیج فارس در خاورمیانه بعد از سابیک عربستان بزرگ ترین پتروشیمی محسوب می شود. ظرفیت اسمی هلدینگ خلیج فارس امسال به 77 درصد رسیده و قرار است این ظرفیت به ٨٠ درصد افزایش یابد. براساس برنامه ریزی و با راه اندازی پروژه های این هلدینگ در سال ٩٧، ظرفیت اسمی هلدینگ به ٤١ میلیون تن خواهد رسید؛ این هلدینگ با داشتن 60 زیرمجموعه و در اختیار داشتن ١١درصد از ارزش بازار سرمایه بورس، سرمایه گذاری در بیش از ٨٠ شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم حضور فعالی در صنعت پتروشیمی دارد. با توجه به جایگاه این هلدینگ با عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس به گفت و گو نشستیم.

شرکت های سرمایه گذاری بزرگی از جمله شل و توتال در رفت و آمد به ایران هستند و قرار است تفاهم نامه هایی نیز با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشته باشند. آیا هلدینگ خلیج فارس در توسعه طرح های خود از ظرفیت این شرکت ها بهره مند خواهد شد؟ 

جلسات متعددی با این شرکت ها و سایر شرکت های مهم در صنعت پتروشیمی داشتیم و حتی پنج تفاهم نامه با شرکت های معتبر اروپایی و آسیایی در صنعت پتروشیمی امضا شده است که می توان به شرکت، شل (هلندی- انگلیسی)، توتال (فرانسه)، ماروبنی (ژاپن) و تکنی مونت (ایتالیا) اشاره کرد. در این راستا تفاهم نامه 2 میلیارد دلاری ایران و شرکت توتال فرانسه در یک پروژه الفین امضا شده است و تا پایان سال قرارداد آن نهایی می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که برای کسب اعتماد سرمایه گذاران و ازسرگیری روابط از دست رفته به زمان نیاز است. 

اعلام شد که سود مالی هلدینگ خلیج فارس در سال 94 کاهش یافته است؛ علت چیست و چه برنامه ای برای جبران این کاهش سود برای سهامداران دارید؟

به دلیل افت قیمت جهانی نفت و به تبع آن کاهش سودآوری، سود ما نیز کاهش یافت، با وجود اینکه سال گذشته یک درصد سهم تولید ما افزایش یافت. این در حالی است که سایر هلدینگ های پتروشیمی تعدیل منفی داشتند و هنر ما این بود که مانع از تعدیل شدیم.

برای تامین مسائل ارزی و مالی هلدینگ چه کرده اید؟ با توجه به سیاست های سال های گذشته برای جبران این مشکلات چه برنامه ای در آینده دارید؟

برای تامین مالی پروژه ها و حل مشکلات مالی هلدینگ از دو روش داخلی و خارجی استفاده کردیم. خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در تامین مشکلات ارزی موفق عمل کردیم و توانستیم با یوزانس قابل تبدیل به میان مدت به مبلغ 320میلیون یورو و هماهنگی برای دریافت 640 میلیون یورو مشکل ارزی هلدینگ را حل کنیم اما در بخش ریالی همچنان با مشکل مواجه هستیم که برای حل این معضل نیز برنامه ریزی جدی در دست اقدام داریم. استفاده از 2.2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، حمایت بانک های داخلی، تهیه اوراق سلف به مبلغ 800 میلیارد تومان و همچنین کسب موافقت سهامداران برای استفاده از سود سهام شان از جمله اقداماتی بود که در این خصوص انجام شد.

با اقدامات انجام شده آیا می توان امیدوار بود که مشکل مالی به خصوص مشکلات ریالی این هلدینگ در سال 96 مرتفع شود؟

با طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس که در دست اقدام است بدون شک همچنان مشکلات مالی ادامه خواهد داشت. در برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا سال 97، هشت طرح راه اندازی شود و این طرح ها برای به سرانجام رسیدن نیاز به اعتبار دارند.

مشارکت سرمایه گذاری خارجی و داخلی در راه اندازی طرح های توسعه ای به چه صورت است؟

بخشی از این طرح ها که به اعتبارات ارزی نیاز دارد از طریق یوزانس تامین می شود و بخش دیگر از طریق صندوق توسعه و منابع داخلی خواهد بود. سرمایه گذاری های خارجی برای تولید محصولات جدیدی است که برای نخستین بار در کشور از لایسنس و فناوری آن استفاده می شود. این سرمایه گذاری به دلیل بهره مندی برای تولیدات جدید در صنعت پتروشیمی، ارزشمند است.

صحبت از محصولات جدید توسط هلدینگ خلیج فارس شد، قرار است چه محصولاتی به سبد تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه شود؟

نمی توان قبل از اتمام کار در این باره اطلاع رسانی کرد، اما لایسنس این محصولات تحت انحصار هلدینگ خلیج فارس است. برای نمونه قرار است ما پیروینیوم و ترکیباتی از این محصول را در سبد تولید محصولات پتروشیمی خود داشته باشیم.

پتـــروشیمــی هـای زیرمجموعـه هلدینـگ خلیج فارس در چند ماه اخیر دچار آتش سوزی متعددی شدند که ضررمالی بسیاری نیز داشتند. آیا این واحدها فرسوده شده اند؟ برنامه شما برای جلوگیری از این معضل چیست؟

معتقدم روی بمب هیدروژنی راه می رویم، آتش سوزی در صنعت پتروشیمی موضوع عجیب و غریبی نیست. در تمام دنیا در شرکت های معتبر، آتش سوزی می شود و حتی افرادی نیز جان خود را از دست می دهند. پتروشیمی بوعلی پیش از آتش سوزی اورهال شده بود. نمی توان مجتمع ها و واحدهای زیرمجموعه هلدینگ را فرسوده تلقی کرد.

به تازگی شرکت ملی نفت از واگذاری طرح های ال پی جی به بخش خصوصی صحبت کرده است، آیا هلدینگ خلیج فارس در این زمینه قصد ورود دارد؟ 

نخستین بخش خصوصی کشور که در بخش ال پی جی ورود کرد، هلدینگ خلیج فارس بود، به طوری که طرح ال پی جی 3200 را تحویل گرفتیم و این موفقیت دیگر برای ما است. با این اقدام علاوه بر سود، در مدیریت خوراک خودکفا شدیم و می توانیم علاوه بر طرح هایی با خوراک اتان، مشکل اتیلن را نیز مرتفع خواهیم کرد.

اخیرا پروژه GTL مورد توجه سرمایه گذاران خارجی و داخلی قرار گرفته است، آیا برنامه ای برای سرمایه گذاری در طرح GTL در دستور کار دارید؟

۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۷۲۵