تهران و هلسینکی در بخش انرژی با یکدیگر همکاری می‌کنند

تهران و هلسینکی در بخش انرژی با یکدیگر همکاری می‌کنند
رئیس جمهوری گفت: حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، معدن و جنگل وجود دارد که ایران و فنلاند می‌توانند در این بخش‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه پنجم آبان ماه) در نشست مشترک خبری با سائولی نینیستوو، رئیس‌ جمهوری فنلاند، با اشاره به این که با وجود دوستی دو کشور، به دلیل مسائل تحریم، روابط اقتصادی تهران و هلسینکی در سال‌های گذشته در سطح مطلوب نبوده است، گفت: در ماه‌های گذشته شاهد حرکت رو به رشد در زمینه روابط اقتصادی میان دو کشور بودیم.

وی افزود: بدون تردید بعد از این سفر و اسناد و توافق‌هایی که میان ایران و فنلاند امضا شده است، شاهد توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور خواهیم بود.

روحانی با بیان این که ظرفیت‌های بسیار زیادی در ایران و فنلاند برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آن‌ها بهره گرفت، تصریح کرد: حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، معدن و جنگل می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای توسعه روابط باشد.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که روابط بانکی و اعتبار صادراتی دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی است، عنوان کرد: در این دیدار تصمیم‌گیری شد تا در زمان پیش رو بتوانیم شاهد روابط مطلوب بانکی میان دو کشور باشیم.

وی گفت: در جریان مذاکرات، استفاده از ظرفیت‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا و گسترش این روابط در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی را به‌ویژه بعد از برجام مورد تاکید قرار دادیم.

سائولی نینیستوو، رئیس‌ جمهوری فنلاند نیز در این نشست مشترک خبری با بیان این که دو کشور همکاری‌های دیرینه‌ای در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت، افزود: جمهوری اسلامی ایران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده تقویت کنند و بدون تردید برجام نقطه عطفی در این حوزه است.

وی، تلاش‌های گسترده برای رسیدن به توافق هسته‌ای را به دکتر روحانی تبریک گفت و عنوان کرد: امروز می‌توانیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف هرچه بیشتر گسترش دهیم.

«نینیستوو» تصریح کرد: ایران و فنلاند دارای منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، فناوری‌های نو و پاک و حتی جنگل‌داری هستند و می‌توانیم در این عرصه‌ها همکاری‌های مفیدی داشته باشیم.

رئیس‌ جمهوری فنلاند تاکید کرد: از طریق ارتقای همکاری‌های اقتصادی می‌توان راه‌حل‌هایی را برای ثبات در منطقه خاورمیانه پیدا کرد.

۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۵۹
تعداد بازدید : ۴۳۴