سرعت انجام تشریفات عبور کالا در مرز افزایش می‌یابد

سرعت انجام تشریفات عبور کالا در مرز افزایش می‌یابد
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به جمع سیستم کاغذی در گمرکات گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سرعت انجام تشریفات مربوط به عبور کالاها در مرز افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از گمرک ایران، مسعود کرباسیان  با بیان اینکه مرز محل عبور و نه توقف است ، گفت: همه تصمیم‌ها و اقدامات در مرزهای گمرکی باید به نحوی باشد که موجب کاهش زمان و هزینه واردات و صادرات شود.

رئیس کل گمرک که در نشست یک روزه مدیران ستادی و گمرکات مرزی سخن می‌گفت، بر لزوم  همکاری و تعامل همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مستقر در مرز تأکید کرد و اظهار داشت : مرز محل عبور کالا است و سازمان‌های مسئول درخصوص کنترل‌های مرزی باید کار خود را به بهترین شکل انجام دهند تا از تأخیر در فرآیند عبور کالا و مسافر از مرز جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: کنوانسیون هماهنگی‌ مرزی مواردی را برای تسریع و تسهیل عبور کالا از مرز تعیین کرده است که گمرکات باید به دقت به آنها عمل کنند و تسهیلات لازم را ارائه دهند.

کرباسیان اجرای مدیریت ریسک در مرزها را به منظور جلوگیری از تشکیل صف و معطلی کامیون‌ها اقدامی مؤثر دانست و گفت: این اقدام باعث کاهش هزینه تجارت خواهد شد.

وی تصریح کرد : گمرک مسئول اجرای مقررات است و باید این کار را به بهترین شکل انجام دهد به نحوی که رضایت مردم فراهم شود.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه دستورالعمل جدید ساماندهی مبادی ورودی مرزهای زمینی وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مرز را به روشنی تعیین کرده است، افزود : نتیجه همکاری و هماهنگی این دستگاه‌ها باید این باشد که هیچ کس اعم از تاجر و مسافر در پشت مرز معطل و صفی تشکیل نشود.

کرباسیان ، پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت را که از 2 و نیم سال پیش در گمرک شروع به کار کرده است از ابزارهای مؤثر در سرعت و سهولت واردات، صادرات و ترانزیت دانست و گفت: یکی از هدف‌های مهم و اصلی گمرک پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی است که به کاهش فرآیندهای زمان‌بر در گمرکات به‌ ویژه گمرکات مرزی و به عنوان مثال صدور مجوزهای ترخیص کالا کمک می‌کند و در این زمینه ما انتظار داریم سازمان‌های همجوار مستقر در مرز ازجمله قرنطینه و استاندارد با استفاده از پنجره واحد تجارت در سرعت دادن به کار عبور کالا از مرزهای گمرکی کمک کنند.

وی با اشاره به اجرای پروژه تیر الکترونیکی بین گمرک ایران و ترکیه، این اقدام را نمونه‌ای از اقدامات مؤثر برای کاهش معطلی در مرزهای گمرکی توصیف کرد و گفت : اجرای چنین طرح هایی در سایر مرزها نیز می‌تواند سبب ساماندهی مبادلات تجاری در مرزها شود.

کرباسیان تأکید کرد: به همه سازمان‌ها و دستگاه‌های همجوار گمرک به صورت الکترونیکی متصل هستیم و سیستم کاغذی در گمرکات جمع‌آوری شده است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم سرعت انجام تشریفات مربوط به عبور کالاها در مرز افزایش یابد.

کرباسیان اظهار داشت : تلاش ما در گمرک در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی تحقق کامل گمرک الکترونیکی، افزایش تعامل با سازمان‌های همجوار است و در واقع می‌توان گفت گمرک بدون همکاری با سایر سازمان‌ها معنا و مفهومی نخواهد داشت.

رئیس کل گمرک در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای دستورالعمل جدید ساماندهی مبادی ورودی مرزهای زمینی که مسئولیت هماهنگی و مدیریت آن به مدت 3 سال به گمرک جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است، مشکلات کنونی در مرزهای گمرکی برطرف شود.

۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۵۵۴