خطوط لوله آماده انتقال فرآورده های نفتی ستاره خلیج فارس است

خطوط لوله آماده انتقال فرآورده های نفتی ستاره خلیج فارس است
قائم مقام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، از آمادگی این شرکت برای انتقال فرآورده های نفتی فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس خبرداد.
  • داریوش امیر سرداری گودرزی، با اشاره به وارد مدار شدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال به خبرنگار شانا گفت: با ورود ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال خطوط لوله برای انتقال هیچ مشکلی ندارد.

    وی افزود: خط انتقال فرآورده های نفتی در حوزه خلیج فارس حدود ٢٤٨ کیلومتر است که ظرفیت انتقال روزانه ٣٠٠ هزار بشکه فرآورده نفتی را دارد.

    قائم مقام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با بیان این که خط لوله آماده انتقال فرآورده های نفتی پالایشگاه است، ادامه داد: این خط لوله ٢٦ اینچ  به طول بیش از ٤٠٠ کیلومتر از مسیرهای بندرعباس، قطب آباد، مهرآران، رفسنجان و سرانجام اصفهان گذر می کند.

    وی، با اعلام این که برای انتقال فرآورده های نفتی فاز دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران پروژه احداث خط لوله موازی این خط انتقال را برعهده دارد.

    امیر سرداری گودرزی ادامه داد: این خط لوله موازی حدود ٤٠٠ کیلومتر است که تاکنون جانمایی تلمبه خانه‎ها صورت گرفته و در مرحله خرید تجهیزات قرار دارد و پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

    به گفته وی، ظرفیت کنونی این خط ٢٦ اینچ ١٣٠ تا ٣٠٠ میلیون بشکه در روز است که فرآورده های نفتی را از بندرعباس به اصفهان انتقال می دهد.

    قائم مقام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: بیش از ٢٤٨ کیلومتر از این خط لوله در حوزه استحفاظی خلیج فارس و بیش از ١٩٠ کیلومتر آن در حوزه جنوب شرق قرار دارد.

    به گزارش شانا، پروژه ساخت خط لوله بندرعباس _سیرجان _ رفسنجان شامل احداث یک رشته خط لوله ٢٦ اینچ از بندرعباس تا رفسنجان به طول تقریبی ٤٦٩ کیلومتر و ساخت تاسیسات بین راهی مثل تلمبه خانه و شیرهای بین راهی است که عملیات اجرایی آن نیمه آذر سال ٩٣ کلید خورده و قرار است در مدت ٣٦ ماه به پایان برسد.

    حدود ١١٥ کیلومتر از این خط به مسیرسازی جدید نیاز دارد و مابقی آن در کنار مسیر خط لوله جدید موجود است که از خط لوله مذکور یک انشعاب ٨ اینج با پوشش FBE دو لایه به طول تقریبی ٢٣ کیلومتر با ظرفیت انتقال ٣٥ هزار بشکه در روز، برای انتقال فرآورده و تغذیه انبار نفت موجود در سیرجان پیش بینی شده است.

    این فرآورده‎ها مطابق با استاندارد یورو ٤ از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پایانه رفسنجان و از آنجا به مرکز و شمال کشور منتقل خواهد شد.

    ظرفیت انتقال فرآورده از خط لوله مذکور ٣٠٠ هزار بشکه گازوئیل و ٣٦٠ هزار بشکه بنزین در روز کاری است.

    خط لوله بندرعباس_ سیرجان _ فسنجان، ساخت حدود ١٠٠ کیلومتر شبکه خط انتقال برق دو مداره ١٣ کیلوولت از محل پست حاجی آباد به قطب آباد و مهرآران به همراه ایجاد دو پست برق ١٣٢ در مراکز انتقال نفت قطب آباد و مهرآران، همچنین توسعه و تجهیز پست برق ٦٣ کیلوولت موجود در مرکز انتقال نفت بندرعباس نیز پیش بینی شده است.

    مرکز انتقال نفت بندرعباس در فضای مرکز انتقال نفت موجود در کنار پالایشگاه ایجاد می شود که متشکل از چهار الکتروپمپ اصلی با آرایش (١+٣) و یک دیزل پمپ اضطراری است.

    این مرکز انتقال نفت در کیلومتر ١٣٣ مسیر در فضای موجود تلمبه خانه کنونی قطب آباد جانمایی شده است که سه دستگاه الکتروپمپ اصلی با آرایش (٢+١) و یک دستگاه پمپ دیزلی اضطراری را شامل می شود.

    مرکز انتقال نفت مهرآران که در کیلومتر ٢٤٦ مسیر قرار گرفته است، چهار دستگاه الکتروپمپ اصلی با آرایش (٣+١) و یک دستگاه پمپ دیزلی اضطراری را شامل می شود.

    پایانه رفسنجان در انتهای مسیر خط لوله که در فضای پایانه موجود رفسنجان، تجهیزات پایانه سیرجان نیز در فضای پایانه موجود جانمایی شده اند و انتقال فرآورده از طریق انشعاب ٨ اینچ تامین می شود.

۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۵۱۷