اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تغییر ناگهانی قیمت‌ها مخالف است/ ما با یکسان‌سازی ارز مشکلی نداریم/ نسبت به یک سری از تصمیمات وزیر نفت انتقاد داریم

اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تغییر ناگهانی قیمت‌ها مخالف است/ ما با یکسان‌سازی ارز مشکلی نداریم/ نسبت به یک سری از تصمیمات وزیر نفت انتقاد داریم
خبرایران: رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: این اتحادیه با تغییر قیمت‌ها مخالف نیست،اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تغییر ناگهانی قیمت‌ها مخالف است.

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ااتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، عصر امروز شنبه ۹ آبان ماه 1395با حضور«دکترفرزان گلچین» رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، «سعید رفیعی فر» رئیس کمیسیون پارافین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران،«حسن تاجیک» رئیس کمیسیون قیراتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران،«نیما اسلامی» نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، برخی از اعضاء واصحاب رسانه در محل ساختمان اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی برگزارو دراین نشست خبری «فرزان گلچین»رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهارداشت: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های  نفت، گاز و پتروشیمی، دارای ۳۲۰ عضو است و اعضای آن شامل شرکت‌های بازرگانی کوچک، متوسط و بزرگ می‌شوند.

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ شامل پتروشیمی اراک، پتروشیمی شازند، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی برزویه، پتروشیمی فناروان چهار شرکت اصلی نفت پاسارگاد، سپاهان، ایرانول و پارس می شود.

وی خاطرنشان کرد: اهداف این اتحادیه در منافع اعضا و منافع کشور خلاصه می شود، اظهار داشت: چنانچه قانونی نیاز به اصلاح داشته باشد پیگیر آن خواهیم بود همچنین اگر در زمینه تسهیل صادرات مشکلی وجود داشته باشد در پی برطرف کردن آن هستیم.

 گلچین ادامه داد: شرایط کشور شرایط خاصی است و مشکلات فراوانی وجود دارد. شرایط ایران پایدار نیست و در قانون گذاری دچار نوسانات هستیم. در این شرایط گاهی بدون اینکه به مضیقه‌های بخش خصوصی توجه کنند قوانینی وضع می کنند. بخش خصوصی توانست در برخی از اوقات این مشکلات را بر طرف کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی عنوان داشت: در برخی مواقع شاهد بخشنامه‌هایی هستیم که دولت برای گذر از یک مشکل و مرحله و ورود به مرحله‌ای دیگر ابلاغ می‌کند که این بخشنامه‌های بخش خصوصی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. در این مواقع بخش خصوصی در جهت اصلاح نسبی قوانین اقدام می‌کند زیرا منافع ملی اولویت این بخش است و تا جایی در جهت اصلاح این قوانین گام برمی‌داریم که تولید کشور دچار رخوت نشود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر نفت در مورد خرید خوراک با ارز آزاد، افزود: این ابلاغیه بعضی از اعضای کمیسیون اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد ما به طور کلی گلایه‌های خود را به گوش مقامات ذی‌ربط رساندیم اما صد درصد هم مخالف این ابلاغیه نیستیم و تا جایی که اعضای ما بتوانند با سود معقول به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند اعتراضی نداریم.

دکترگلچین تاکید کرد:این اتحادیه با تغییر قیمت‌ها مخالف نیست،اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تغییر ناگهانی قیمت‌ها مخالف است زیرا قیمت‌ها در دو بخش افزایش پیدا کرد. بخش اول افزایش سنواتی است که ناشی از تغییر سال و تغییر قیمت نفت در منطقه بوده و فرایندی طبیعی است و بخش دوم خرید خوراک با ارز آزاد به جای ارز دولتی است.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد نباید خوراک افزایش قیمت داشته باشد. این افزایش ناگهانی بار سنگینی بر دوش تولید است و ما معتقدیم افزایش قیمت‌ها باید با توجه به شرایط طرف مقابل صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ابرازداشت: هنگامی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند بلافاصله روی قیمت خرید ما تاثیر می‌گذارد اما هنگامی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند چندماه طول می‌کشد تا روی قیمت خرید ما تاثیر بگذارد. شعار تسریع صادرات و اقتصاد مقاومتی لقلقه زبان ما شده و در عمل کاری انجام نمی‌دهیم.

وی با انتقاد از نحوه تصمیم‌ گیری در بخش دولتی گفت: توقع ما این است که در جلساتی که قراراست تصمیمی تصویب شود نظر بخش خصوصی را هم بپرسند ما با یکسان‌سازی ارز مشکلی نداریم و این اتفاق نهایتا باید رخ دهد اما در مورد افزایش قیمت‌ها باید بیشتر صحبت شود.  قیمت برخی از فراورده‌ها هم در بخش تولید و هم در بخش صادرات باید افزایش پیدا می‌کرد و ما به این بخش‌ها اعتراضی نداریم اما جایی که حق تولید کنندگان و صادرکنندگان را پایمال شود را پیگیری خواهیم کرد.

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و دولت دو نقطه مقابل هم نیستند، گفت: آقای زنگنه یک فرد با سابقه در بخش نفت است ما نسبت به یک سری از تصمیمات وزیر نفت انتقاد داریم اما این به این معنی نیست که دو نقطه مقابل هم هستیم.

وی یادآورشد: چانه زدن دلیل بر تقابل نیست. یک نفر ممکن است حرف اشتباهی بزند و ما نمی‌توانیم بگوییم حق نداری حرف بزنی، دولت‌های ما مشورت گریزهستند و امیدوارم این مشکل در آینده برطرف شود و کدام بخش خصوصی واقعی از رانت استفاده کرده است. افرادی که از رانت کلی و جاندار در کشور استفاده کرده‌اند بخش خصوصی واقعی نبوده اند.

گلچین درپایان درخصوص حجم کل صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: حجم کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در شش ماه نخست سال جاری ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان ۱۶ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار مربوط به بخش پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بوده است. صادرات ایران به صورت حجمی رشد داشته اما با توجه به رشد قیمت نفت، ۱۲ تا ۱۵ درصد ارزش صادرات کاهش داشته است.

 

اسلامی: بخش خصوصی از هیچ رانتی استفاده نمی کند

 نیما اسلامی، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: بخش خصوصی از هیچ رانتی استفاده نمی کند، واحدهای تولید کننده بخش دولتی از رانت استفاده می‌کنند و از انجایی که پشت‌شان گرم است وارد بازار رقابتی نمی‌شوند.

 

تاجیک: بازار کشش تغییر قیمت غیرکارشناسی قیر را ندارد

حسن تاجیک، رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: پارسال ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن قیر به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد و از سال ۸۸ تاکنون، قیمت قیر در کارگروهی ویژه به طور رابطه ای تصویب می شد و ماهیانه بر اساس تغییر قیمت نفت خام تغییر می کرد.

وی ادامه داد: اینک قیمت مواد اولیه این محصول ۳۰ درصد افزایش یافته است که رشد قیمت محصول نهایی به همین میزان را به دنبال خواهد داشت اما بازار کشش این تغییر قیمت غیرکارشناسی را ندارد.

تاجیک عنوان داشت: همین مساله کاهش پنج درصدی صادرات این محصول را در ماه گذشته به دنبال داشته، به طوری که کشورهای واردکننده این محصول از ایران نیز به کمتر از ۲۰ کشور کاهش یافته است.

وی در پایان شیوه کنونی عرضه و کشف قیمت قیر در بورس را «بدون توجه به قیمت های منطقه و بین الملل» توصیف کرد و گفت: همین مساله به کاهش صادرات قیر منجر شده است و در این شرایط، تولیدکنندگان داخلی باید برای تامین مواد اولیه با دیگر کشورها رقابت کنند.

 

رفیعی فر: این اتحادیه مخالف افزایش قیمت ها نیست

سعید رفیعی فر، رئیس کمیسیون پارافین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درادامه این نشست خبری اظهارداشت: از سال ۸۷ تاکنون، کارگروه اقتصادی هیات دولت فرمولی را برای قیمتگذاری تولیدات واحدهای تولیدی و پایین دستی شرکت پخش فرآورده های نفتی تعیین می کرد اما خریدهای این اتحادیه نزدیک به هشت سال است که با نرخ ارز آزاد انجام می شود.

وی تاکید کرد: این اتحادیه مخالف افزایش قیمت ها نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز باید کنار وزارت نفت در این تعیین قیمت ها نقش داشته باشند.

رئیس کمیسیون پارافین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران یادآوری کرد: پارافین ایران سال هاست با نرخی پایین تر از قیمت چینی ها به کشورهای دیگر صادر می شود اما با ابلاغیه های جدید قیمتی، شوکی به بازار وارد شده که جز ضرر و زیان برای صادرات و منافع ملی نیست.

۹ آبان ۱۳۹۵ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۷۲۰