برای نخستین بار وزارت نفت در جایزه ملی کیفیت ایران شرکت می کند

وزارت نفت امسال براي نخستین بار در جایزه ملی کیفیت ایران شرکت می‎کند و به این ترتیب در سیزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت، شرکت‎هایی از مجموعه وزارت نفت برای دریافت این جایزه معرفی می‎شوند.

به گزارش نیپنا؛ نشست شورای سیاستگذاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت دیروز (شنبه، هشتم آبان ماه) برگزار شد و طی آن، نمایندگان چهار شرکت اصلی وزارت نفت به تشریح فعالیتهای هر یک از شرکتهای تابعه در این زمینه پرداختند.

محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در این نشست عنوان کرد: با توجه به تفاهمنامهای که بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران امضا شده است،تلاش کردیم تا با حفظ ساختار در جایزه ملی کیفیت شرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به این موضوع ورود کرده است و جایزه کیفیت در سطح این شرکت اعطا می شود، ادامه داد: با توجه به قدمت، سبقه و تاثیرگذاری عملکرد وزارت نفت بر اقتصاد کشور، انتظار میرود این وزارتخانه حضوری فعال در جایزه ملی کیفیت داشته باشد.

مقدم با بیان اینکه وزارت نفت امسال برای نخستین بار در جایزه ملی کیفیت حضور مییابد، عنوان کرد: ارزیابی شرکتها در فضای رقابتی با دیگر شرکتها در سطح ملی کمک میکند شرکتهایی که مورد ارزیابی قرار میگیرند، بتوانند تصویر واقع بینانهتری از خود شاهد باشند.

نشست شورای سیاستگذاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت با حضور محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، پرویز نوری، مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر استانداردها و ضوابط مهندسی وزارت نفت، فرزین انتصاریان، رئیس هیئت مدیره انجمن کیفیت ایران، نظامالدین برزگری، مشاور معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد ایران و چهار شرکت اصلی وزارت نفت برگزار شد.
نظر به اهمیت ارتقا کیفیت و بهره‌وری در تمامی فرایندهای حوزه صنعت نفت، وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران اردیبهشت ماه پارسال تفاهمنامهای امضا کردند که بر اساس بند پنج این تفاهمنامه، "برگزاری جایزه ملی کیفیتدر صنعت نفت با رویکرد توسعه استانداردسازی، فرآیندها و ارتقا کیفیت تجهیزات و ساخت داخل مورد تأکید قرار گرفته است.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز اسفند ماه پارسال در دیدار با محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت تاکید کرد که این وزارتخانه میتواند بهعنوان دستگاهی تاثیرگذار، در اشاعه فرهنگ جایزه ملی کیفیت در کشور ایفای نقش کند.

مدل جایزه ملی کیفیت ایران، ابتدا بر مبنای مدل تعالی EFQM در سال 1382 تا 1385 تدوین شد و به‌منظور اثربخشی بهتر در فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران و تأکید ویژه‌ بر کیفیت محصول، در سال 1386 مدل نوین و بومی جایزه ملی کیفیت ایران (INQA) منطبق بر نیازهای کشور و هماهنگ با آخرین ویرایش استانداردISO ٩٠٠٤ تدوین شد.

افزایش آگاهی عمومی ‌نسبت به اهمیت کیفیت و ضرورت توجه بیش از پیش به آن در سطح جامعه و حرکت به سوی نظام مدیریت کیفیت جامع با در اختیار داشتن یک متدولوژی اجرایی علمی‌ از جمله اهداف جایزه ملی کیفیت است.

این جایزه ملی، امکان شناسایی دستاوردهای موفق سازمان‌ها را در زمینه بهبود کیفیت و معرفی آنها را به دیگر سازمان‌ها به منظور الگوبرداری فراهم و در سازمان‌ها برای بهبود دائمی‌ کیفیت، انگیزه ایجاد می‏کند.

هدف از اعطای جایزه ملی کیفیت، ترویج، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی به منظور استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت و به دنبال آن ارتقا سطح کیفی کالا و خدمات ارائه شده در کشور است.

به این منظور با اولویت‌بخشی به شرایط خاص و ویژگی‌های درون‌سازمانی، تمام شرکت‌ها، انجمن‌ها، مهندسان مشاور، پیمانکاران و... فعال در بخش‌های خصوصی و دولتی که کالا و خدماتی ارائه می‌کنند، با خوداظهاری و تمایل سازمانی نسبت به حضور در فرآیند اعطای جایزه ملی کیفیت اقدام می کنند.

18 آبان ماه امسال، سیزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران برگزار خواهد شد.

۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۵۱
تعداد بازدید : ۴۴۹