سهم 20 درصدی صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی/ تشکیل 3 کنسرسیوم خصوصی داخلی برای صادرات نفت ایران

سهم 20 درصدی صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی/ تشکیل 3 کنسرسیوم خصوصی داخلی برای صادرات نفت ایران
هم اکنون براساس مصوبه مجلس و دولت اتحادیه صادرکنندگان نفت می‌تواند 20 درصد از صادرات نفت ایران را عهده‌‌دار باشد که ما سعی کردیم این 20 درصد را به نحو احسن انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص افزایش بخش خصوصی در صادرات نفت با بیان این مطلب گفت: مدت ها قبل که بحث تحریم ها پیش کشیده شد 6 ماه قبلا از آن هم اتحادیه اروپا اعلام کرد که نفت خریداری نمی کند در این راستا اتحادیه صادرکنندگان نفت گرد هم آمده تا بتواند ظرفیت ها و توانمندی ها را سازماندهی و مدیریت کند.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی یک بازوی خوب در کنار دولت قرار گرفت تا در مواقع مشکلات و چالش هایی که در زمان تحریم ها بوجود می آید کمک کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از تشکیل ۳ کنسرسیوم داخلی با مشارکت بخش خصوصی برای صادرات نفت خبر داد و افزود: پس از اعمال تحریم‌های نفتی و تصویب حضور بخش خصوصی در صادرات نفت خام، تشکیل سه کنسرسیوم در برنامه قرار گرفته است در این کنسرسیوم خواستیم که 20درصد به ما واگذار شود. دولت حمایت کرد. حدود دو ماه قبل اجازه دادند وارد این عرصه شویم.
خسروجردی اضافه کرد: هم اکنون یک کنسرسیوم متشکل از 65 عضو در این زمینه تشکیل شده است.شرکت هایی که در خارج قرارداد دارند با ما مشارکت می کنند. مجموعه بزرگی است که از پس این 20درصد برمی آیند. نوید دادیم با پشت سرگذاشتن تحریم غربی ها ضعف ها برطرف شود و امیدواریم با تشکیل آن بهره‌برداری خوبی در این زمنیه حاصل شود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه کشورهای طرف قرارداد با این کنسرسیوم همگی تمایل دارند تا نفت را از ایران وارد کنند و این کنسرسیوم نیز به دنبال ایجاد ارتباط با بخش‌های خصوصی است که در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند.
خسروجردی ادامه داد: هم اکنون براساس مصوبه مجلس و دولت این اتحادیه می‌تواند 20 درصد از صادرات نفت ایران را عهده‌‌دار باشد که ما سعی کردیم این 20 درصد را به نحو احسن انجام دهیم.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی صادرات نفت هیچ وقت برعهده نداشته و در بخش غیر نفتی، صنایع پایین دستی 18میلیارد ریال صادرات داشتیم فرآورده ها را بخش خصوصی انجام می دهد. کلیه سوآپ بخش خصوصی در انحصار دولت بود، حدود 27میلیارد دلار توان و صادرات این مجموعه در سال گذشته بود.
خسروجردی ابراز داشت: درست است که بخش خصوصی تاکنون کار پیچیده صادرات نفت خام را انجام نداده و به اندازه بخش دولتی در این زمینه تجربه ندارد اما بسیاری از مدیران سابق صنعت نفت کشور امروز پس از بازنشستگی در شرکت های خصوصی مشغول به کار شده اند که این امر، زمینه انتقال دانش و تجربه بخش دولتی را به بخش خصوصی در برداشته است.
وی افزود: دولت باید برای تسریع حضور بخش خصوصی در صادرات نفت خام، انعطاف هایی به خرج دهد تا این رویه که در سه ماه گذشته در پیش گرفته شده است، به نتیجه برسد.
خسروجردی ادامه دا: بحرانی که با این تحریم و افزایش قیمت به وجود آمد اتحادیه صادرکنندگان شرکت هایی را که به نوعی شناخت داشت با آنها وارد مذاکره شد و امیدواریم شرکت که در این بخش پیشرفت کنند.
وی اظهار داشت: به عقیده ما در غرب منافع یکی نیست. همکاری برای یکدیگر است. آیا کسانی که تحریم کردند با چه قیمتی؛ ما باید بررسی کنیم کسانی که در این عرصه سود یا ضرر می کنند چه کسانی هستند؟ اگر بررسی کنیم به این جواب می رسیم چرا بعضی از شرکت ها علاقه مند هستند تحریم ها را دور بزنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: قبل از تحریم قیمت نفت حدود 80 دلار بود و قیمت ها بعد از تحریم و گفتگو تحریم به 112 دلار رسید. هم اکنون تولید نفت اوپک 31 میلیون و 600 هزار بشکه است و کشور عربستان به میزان یک میلیون و 600 هزار بشکه بیش از میزانی که در اوپک مورد توافق بوده است تولید می‌کند. بنابراین اگر 31 میلیون و 600 هزار را به 25 دلار ضرب کنیم عددی بالغ بر 800 میلیارد دلار می شود و در این دوسال بیش از هزار و 500 میلیارد دلار تولیدکنندگان سود بردند در همین راستا بیشتر پالایشگاه ها ضرر می بیند بخاطر این که از نظر نوع ساخت و تکنولوژی نمی توانند دوام بیاورند و مجبور به تعطیل کردن پالایشگاه خود هستند. یا اینکه تولید کنندگانی که خودشان پالایشگاه دارند این ضعف ها را پوشش دهند.
وی تاکید کرد: در ایران به طور متوسط 20 میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم و نزدیک 40 میلیارد دلار از محل افزایش قیمت نفت بود و متناسب با آن برای انتقال و خرید هزینه هایی صرف می شد و این هزینه ها به طور متوسط 21 درصد درآمد پول را به خود اختصاص داد. بنابراین اگر 3 دلار یا 7 دلار را کنار بگذاریم و 25 دلار تعریف کنیم با 2 میلیون صادرات درآمد 40 میلیارد دلار سود نصیب کشور می شود در این تحریم ها بیشتر مصرف کننده خارج زیان می بیند در این راستا کشورهای چین، زاپن و هند وارد نمی شوند و علاقه ای برای وارد شدن در ملاحظات سیاسی را ندارند.
در ادامه محسن کریمی پژوهشگر اقتصادی، در خصوص تحریم نفتی گفت: غرب از 2007 در بحران بسر می برد و به شدت به قیمت نفت حساس بود امریکا از دو سال پیش وابستگی خود را از بازارهای خودش قطع کرده و امریکا یک جانبه می خواهد غرب را تحریم کند تا نفت ایران وارد بازار نشود امریکا با فشارهایی که به غرب وارد می کند خودش دچار مشکل شده و باید هزینه های گزافی را بپردازد.
وی تاکید کرد: شرکت یونان، ایتالیا و اسپانیا نفت از ایران می خرند اگر با این تحریم از نفت ایران استفاده نکنند پالایشگاهشان دچار مشکل خواهد شد باید هزینه های زیادی را پرداخت کنند در این صورت باید تجهیزات پالایشگاه هشان را تغییر بدهند.کشورهای هند، چین و کشورهای شرقی تقاضاشان از ما بیشتر است و به لحاظ فنی و محدودیت طبیعی در دنیا باید هزینه بپردازند و به هر صورت تحریم ها را دور خواهند زد.
کریمی تصریح کرد: اتفاقی که در کشور افتاده و این که بخش خصوصی نفت را بخرد و به فراورده های نفتی تبدیل کند فرصت مناسبی است که تحریم ها به فرصت تبدیل شود.
وی اضافه کرد: تنها کشور عربستان است که هر موقع صحبت از تحریم می شود در زمان مصاحبه ها می گوید ما ظرفیت تولید 2 میلیون بشکه را داریم در حالی که این اتفاق نمی افتد با تمام ظرفیت و توان هم تولید کند نمی تواند 2 میلیون بشکه دنیا را جبران کند و این خبرسازی ها سبب می شود قیمت نفت پایین بیاید و غرب ها به قیمت نفت حساس هستند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: کشورهایی که در حال حاضر در پالاشگاه ها کار می کنند خوراکشان را از ایران تامین می کنند و نگران هستند با این وضیعت موجود چگونه پایشگاه هشان را تغییر دهند و شرایط خوراک که در دنیا وجود دارد برای اینها فراهم نشده است و منجر به تعطلیل واحد ها خود خواهند شد.
وی اضافه کرد: بعضی از تولیدکنندگان خودشان مصرف کننده هستند اینها به هیچ وجه علاقه ندارند قیمت نفت زیر 8 دلار پایین بیاید بخاطر اینکه تولیداتشان تعطیل می شود همچنین 25 درصد چاه هشان صرفه اقتصادی ندارد و عرضه تولید نفت دنیا کاسته می شود.
خسروجردی اظهار داشت: امکان این که زیر 8 دلار نگه دارند کم است چون بسیاری از سیاستمداران تلاش می کنند قیمت ها را پایین نگه دارند اما تولیدکننده قدرت بسیاری دارند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران با بیان این که روش های حاضر در زمان تحریم پاسخگو نیست افزود: باید با روش های دیگر وارد بازار شویم همچنین برای فروش و انتقال باید راهکار اساسی داشته باشیم. اکنون همه بحرانه ها و چالش ها در بخش درآمد تبدیل به فرصت شده و خامفروشی نفت را انجام می دهیم و مشتری هم محدود است اگر سرمایه گذاری کنیم با فراورده ها وارد عرصه بازار شویم از محدودیت مشتری خارج می شویم.
وی تاکید کرد: هم اکنون اگر نفت تحریم شده است می‌توان با سرمایه‌گذاری بر روی فرآورده‌های نفتی صادرات فرآورده‌ها را افزایش داد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و حضور در بازارهای مهم دنیا، باید در بلندمدت از خام‌فروشی فاصله گرفته و به سمت صادرات فرآورده حرکت کنیم که ظرفیت‌های خوبی برای بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد.
وی اضافه کرد: بازارهای فرآورده نسبت به نفت خام دارای تنوع و گستردگی بیشتری بوده و علاوه بر آن فروش فرآورده به جای نفت خام، منفعت اقتصادی بیشتری را به دنبال دارد و ظرفیت بسیار خوبی را برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.
وی با تاکید بر این که با استفاده از توان بخش خصوصی می توانیم روزانه یک میلیون بشکه نفت را به فرآورده تبدیل کنیم و به فروش برسانیم‌، افزود: فروش فرآورده در شرایط کنونی که فشارهای خارجی بر کشور افزایش یافته است، به نفع ماست و کشورها نمی توانند در مقابل آن کارشکنی کنند، زیرا مشتریان فرآورده مانند نفت خام محدود نیست و بازار آن گستردگی فراوانی دارد.
خسروجردی تصریح کرد: خوشبختانه دولت و بخش خصوصی تعامل خوبی دارند و یکی از راهکارهایی که می‌توان موجب دور زدن تحریم‌های نفتی شود احداث پالایشگاه‌های کوچک است که بخش خصوصی می‌تواند در احداث این پالایشگاه‌ها پیشقدم شود.
وی افزود: برنامه ریزی کردیم که پالایشگاه های کوچک را دراطراف کشورهای سیستان و بلوچستان و دریای عمان بسازیم و سرمایه گذاری ها را در این بخش ها صرف کنیم. و با همکاری بخش دولتی و خصوصی نفت را تبدیل به فراورده کرده و یک میلیون بشکه در روز صادر کنیم.
در ادامه رضا محتشمی پور کارشناس نفت با بیان این مطلب گفت: عامل اصلی تحریم نفتی امریکا و اسرائیل است و هزینه این تحریم ها توسط اروپای پرداخت می شود با توجه به این که عمده بازارهای نفتی در انحصار امریکا است و کشور ما سهم بزرگی در تامین منابع انرژی دارد.
وی تصریح کرد: برای توسعه سریع ظرفیت پالایشگاه ها به راهکار مناسبی نیازمندیم همچنین توسعه تبادلات منطقه ای انرژی در شمال غرب کشورهای همسایه باید بطور جدی پیگیری شود متاسفانه تاکنون در شان خودشان بکار گرفته نشده است و امیدواریم بخش خصوصی به جایگاه خودش برسد.
خسروجردی ادامه داد: دو نگاه اساسی وجود دارد اگر بیایم روی فراورده های نفتی کار کنیم هزینه تولید پایین آمده و به نفع اقتصاد کشور است چرا که ذخائر مال آیندگان است و اگر به به فراورده تبدیل نکنیم باختیم و بزرگترین خیانت را به نسل آینده کردیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی افزود: نفت و گاز برای گسترش صنایع پایین دستی ارزش افزوده بالایی را بوجود می آورد باید در برنامه کاری مورد بررسی قرار گیرد. بخش غیر نفتی، های تکنولوژی کشور است و این کشور با جمعیت زیاد و نیروی متخصص و ماهر و فارغ التحصل دانشگاهی و نخبه می تواند به توسعه کشور کمک کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با دعوت از بخش دولتی برای شراکت با بخش خصوصی در صادرات اظهار داشت: بخش دولتی می تواند با شراکتی 20 درصدی با بخش خصوصی در کنسرسیوم هایی که شکل می گیرد، حضور یابد و به جای اینکه از ما در زمان تحویل نفت خام صادراتی وثیقه های سنگین بانکی بگیرد، با قراردادی نفت را تحویل دهد و خود در جریان فروش آن باشد.
خسروجردی خاطر نشان کرد: با عوامل بیرونی وارد مذاکره شده و این شرکت ها در دسترس هستند و یک مسیر توسعه ای را طی می کند./

برای مشاهد فیلم گفتگو کلیک کنید...

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۲:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۱۵۲