نامشخص بودن جزییات لغو بخشنامه قیمت نفتا و گاز توسط وزیر نفت / ابهام در حل بحران

نامشخص بودن جزییات لغو بخشنامه قیمت نفتا و گاز توسط وزیر نفت / ابهام در حل بحران

وزیر نفت روز گذشته بخشنامه قیمت گازها و نفتا را که در آبان‎ماه ٩٥ تعیین شده بود لغو کرد. رئیس اتحـــادیه صادرکنندگان فرآورده  های نفتی با اشاره به مشخص نبودن جزییات این بخشنامه، گفت : هنوز به درستی نمی دانیم بحرانی که فعالان بخش خصوصی با آزاد سازی نرخ ارز و افزایش نرخ خوراک با آن مواجه شده بودند، حل شده است یا نه. 

ابهام در حل بحران

هنوز یک هفته نیست که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از اعلام نرخ پایه 20 فرآورده نفتی ویژه در بورس به شش پالایشگاه بورسی و فرابورسی و سه پالایشگاه دولتی براساس نرخ دلار در بازار آزاد خبر داد. بر این اساس، قیمت فروش خوراک مایع موردنیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و LAB (الکیل بنزن خطی) به جای محاسبه با ارز مبادله ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد و بر این اساس، این تصمیم به افزایش قیمت 26تا بیش از 30درصد محصولات منجر می شود. 

اعضــای هیــات مــدیــره اتحادیه صــادرکنندگــان فرآورده های نفتی در واکنش به این تصمیم،  آن را عجولانه دانستند و در نشستی اعلام کردند اگرچه از آزاد سازی نرخ ارز حمایت می کنیم ولی این ابلاغیه آینده بخش عمده ای از فعالان فرآورده های نفتی را با بحران مواجه می سازد، از این رو از وزیر نفت می خواهیم نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کند و در صورت افزایش قیمت، نظر بخش خصوصی نیز جویا شود. 

حال در کمتر از یک هفته از درخواست بخش خصوصی خبری در سایت متعلق به وزارت نفت منتشر شد که در آن اعلام شد، در پی صدور اطلاعیه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خطاب به پالایشگاه‎ها مبنی بر نحوه تعیین نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآورده‎های ویژه تولیدی پالایشگاه‎ها، از آنجایی که وزارت نفت مسئولیتی در تعیین نرخ تسعیر ارز پالایشگاه‎های غیر دولتی در فروش فرآورده‎های ویژه تولید آنها بر عهده ندارد، لذا بیژن زنگنه، وزیر نفت دستور داد که این بخشنامه فورا لغو و کان لم یکن اعلام شده و فروش داخلی محصولات یادشده به روال معمول ادامه یابد. 

فرزان گلچین، رئیس اتحـــادیـه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در واکنش به این خبر، به «فرصت امروز» می گوید: از شنیدن این خبر خشنود شدم اما از آنجا که زوایای آن به خوبی مشخص نیست نمی دانیم این بخشنامه چه میزان از افزایش قیمت ها را مشمول می شود. در آبان ماه چندین بخشنامه برای افزایش قیمت وجود داشت و هر بخشنامه جزییات متعددی را شامل می شد. 

وی با بیان اینکه با یکسان سازی قیمت ارز، حدود 13درصد به قیمت مواد اولیه فرآورده های نفتی اضـــافه شـد و بــا ســایر بخشنــامـه هـا،  مجمــوع افزایش مواد اولیه به حدود 30درصد رسید، می افزاید: ما امیدواریم که در مجموع بخش عمده افزایش قیمت خوراک اولیه مشمول بخشنامه جدید وزیر نفت شود.

    ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰
    تعداد بازدید : ۶۴۳