ارائه درخواست سرمایه گذاری شل و توتال با اتان ۲۲۰ دلاری/"سرمایه گذاری خارجی" سیاست دولت است

ارائه درخواست سرمایه گذاری شل و توتال با اتان ۲۲۰ دلاری/"سرمایه گذاری خارجی" سیاست دولت است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارائه درخواست شرکت های شل و توتال برای سرمایه گذاری در احداث واحدهایی با خوراک اتان خبر داد و گفت: اینکه برخی عنوان می کنند زیان ده شده اند، درست نیست؛ با همین نرخ ۲۲۰ دلاری، سودی کمتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «مرضیه شاهدایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در ایران مصداق اقتصاد مقاومتی است و هر آنچه این صنعت رشد پیدا کند، بیشتر از خام فروشی نفت و گاز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: در صنعت پتروشیمی ایران در 50 سالی که سابقه فعالیت دارد، عمدتاً بر روی مواد پایه کار کرده ایم و کمتر به توسعه محصولات میانی و تکمیلی پرداخته ایم، در سالهای اخیر تلاش شده تا با توسعه بخش های تکمیلی و میانی، از خام فروشی محصولات پایه جلوگیری کنیم و به تولید محصولاتی بپردازیم که با توجه به توسعه صنعتی مثل توسعه صنعت خودرو، نیاز به آنها بیشتر است و به جای آنکه این محصولات را از خارج از کشور تأمین کنیم، بتوانیم آنرا در داخل به تولید برسانیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: امیدواریم با شرایط جدیدی که در روابط خارجی شاهد هستیم، بتوانیم سرمایه گذاران را به توسعه صنعت پتروشیمی ایران دعوت کنیم تا هم شاهد ورورد لایسنس ها و تکنولوژی های لازم باشیم و هم سرمایه هایی برای توسعه وارد کشور شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران 64 میلیون تن در سال است که برنامه ریزی شده این ظرفیت با تکمیل طرح های نیمه تمام، تا 10 سال آینده به 2.5 تا 3 برابر میزان فعلی برسد.

شاهدایی با بیان اینکه "استفاده 100 درصدی از ظرفیت نصب شده منوط به ایده آل بودن شرایط بهره برداری است"، گفت: اینکه ظرفیت نصب شده ما 64 میلیون تن است، دلیل بر این نمی شود که ما 64 میلیون تن در سال محصول تولید کنیم؛ بلکه میزان تولیدات ما در یک سال اخیر 46 میلیون تن بود که بخشی از آن محصولات میانی را شامل می شد و در مجمو 32 میلیون تن محصول نهایی قابل فروش عرضه شد.

وی ادامه داد: واحدهای پتروشیمی واحدهایی انرژی‌برَ هستند که هم آب زیادی مصرف می کنند و هم برق زیادی، زمانی در کشور آب به وفور یافت می شد و هر نقطه برای ساخت واحدهای پتروشیمی مورد توجه قرار می گرفت بیشتر بر روی نحوه دسترسی به خوراک مورد توجه و بررسی قرار می گرفت اما امروزه طرح هایی که در دستور کار قرار می گیرند، باید هم مجوز تأمین آب برای بازه درازمدت 20 تا 25 ساله، هم مجوزهای زیست محیطی و هم مجوزهای دسترسی به خوراک را بگیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای سرمایه گذاری در داخل کشور، ما به عنوان سیاست گذار در صنعت پتروشیمی، نقاطی را مشخص کرده ایم و این نقاط را به سرمایه گذاران پیشنهاد می دهیم.

وی افزود: صنعت پتروشیمی بسیار وابسته به روابط بین المللی است، گرفتن دانش فنی از خارج از کشور و که معمولا در دست شرکت های مطرح در کشورهای بزرگ است، نیاز مستمر این صنعت است؛ همچنین تأمین سرمایه از بانک های بین المللی و اخذ بیمه نیز از دیگر نیازهای صنعت پتروشیمی است که در بستر روابط بین المللی جای می گیرد.

شاهدایی در خصوص سیاست های توسعه ای صنعت پتروشیمی گفت: اگرچه پیمانکاران ایرانی امروز می توانند پروژه ها را به صورت EPC انجام دهند اما هنوز در بخش مهندسی پایه و مفهومی جای رشد داریم و سیاست دولت این است که صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری خارجی رشد کند.

وی ادامه داد: با توجه به واگذاری شرکت های پتروشیمی به بخش های غیردولتی، سیاست های کاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تصدی گری به سیاست گذاری و مدیریت تغییر کرده که ما اساسنامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تدوین کرده ایم و به وزارت نفت ارسال کرده ایم تا بعد از بررسی، مورد تأیید قرار گیرد، بعد از تأیید وزارت نفت، این اساسنامه برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: واحدهای پلی اتیلن سبک و سنگین لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، پلی اتیلن مهاباد و اوره آمونیاک هفتم شهدای مرودشت در ماههای اخیر افتتاح شدند و واحدهای اتیلن گلایکول مروارید، فاز دوم کاویان، فاز دوم پتروشیمی کارون، پتروشیمی کردستان، پتروشیمی تخت جمشید، پلی استایرن انتخاب و پتروشیمی پردیس در مراحل پیش راه اندازی و تولید قرار دارند و در آینده نزدیک مورد افتتاح رسمی قرار می گیرند.

وی افزود: خط لوله اتیلن غرب تا پایان امسال تا میاندوآب تکمیل می شود و بسیار امیدواریم که متانول کاوه را با ظرفیت 2 میلیون و 300 هزار تن تا پایان سال به مرحله راه اندازی برسانیم.

شاهدایی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری 8.5 میلیون تن و در سال آینده 5 میلیون تن به ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور افزوده شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "بازار متانول آینده خوبی ندارد"، گفت: واحدهای اوره آمونیاک یک به یک دارند زمین می خورند و در روزهای اخیر، یک واحد از اوره آمونیاک شیراز به طور کلی تعطیل شد؛ متأسفانه در دولت قبل مجوزهای متعددی برای متانول و اوره امونیاک صادر شد که ما سال گذشته واحدهایی که تا 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند را از اولویت خارج کردیم چرا که آینده اوره آمونیاک و متانول خوب نیست.

وی ادامه داد: تمامی مجوزهایی که جدیداً صادر شده بر پایه خوراک گاز طبیعی بوده و مجوزهایی که بر پایه گاز است نیز بیشتر واحدهای الفینی برای تبدیل گاز طبیعی به اتیلن و پروپیلن است که تا سال گذشته امکان گرفتن دانش فنی آن وجود نداشت اما در یکسال اخیر شرکت ها مذاکراتی را با شرکت های چینی و شاخه اروپایی شرکت UOP آغاز کرده اند و حتی در سفری که اخیراً به آلمان داشتیم با مسئولان این شرکت مذاکراتی انجام شد تا لایسنس و دانش فنی مورد نیاز را به ایران بیاورند.

معاون وزیر نفت با اشاره به تعیین نرخ پایه 220 دلاری برای فروش هر تن خوراک اتان در کشور گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تمامی جلسات تعیین این نرخ و فرمول قیمت اتان حضور داشته و نظرات کارشناسی داده است.

وی افزود: اینکه برخی شرکت های پتروشیمی خصوصی منتقدند و عنوان می کنند زیان ده شده اند، درست نیست، با همین نرخ 220 دلاری، سودی کمتر از 25 تا 30 درصد ندارند.

شاهدایی خاطرنشان کرد: با همین نرخ، ما تقاضاهای متعدد سرمایه گذاری خارجی داریمف از جمله اینکه شرکت توتال درخواست سرمایه گذاری برای واحد اتان کراکر و دو واحد پلی اتیلن در ایران داشته و شرکت شل نیز درخواست سرمایه گذاری در احداث واحدهایی با خوراک اتان را در ایران مطرح کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص نتیجه سرمایه گذاری شرکت های هندی در منطقه چابهار گفت: با وزیر نفت هند جلسه ای داشتیم که در این جلسه عنوان شد، شرکت های هندی خواهان خرید گاز از ایران به نرخ 5 سنت هستند تا در بخش اوره و آمونیاک منطقه چابهار سرمایه گذاری کنند، که ما به آنها اعلام کردیم نمی توانیم گاز را با نرخ 5 سنت در اختیار آنها قرار دهیم و ایران به هیچ وجه نمی تواند برای جلب سرمایه، ارزان فروشی کند.

وی افزود: از نتیجه مذاکرات هندی ها خبر ندارم چرا که اگر مذاکراتشان را ادامه داده باشند با همان منطقه چابهار بوده است.

۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۵۰
تعداد بازدید : ۴۲۱