ترانزیت و سرمایه‌گذاری ترکیه در میدان‌های گازی ایران محور اصلی مذاکرات

ترانزیت و سرمایه‌گذاری ترکیه در میدان‌های گازی ایران محور اصلی مذاکرات
دکترسیدمسعود میرکاظمی با تاکید بر توسعه روابط ایران و ترکیه در زمینه انرژی،‌ ترانزیت و سرمایه‌گذاری ترکیه در میدان‌های گازی ایران را از مهم ترین محورهای نشست مشترک با همتای ترک خود اعلام کرد.

دکتر سیدمسعود میرکاظمی صبح دیروز (شنبه 18 دی) در حاشیه دیدار با تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، با بیان این که در این جلسه مشترک، مسائل مورد علاقه دو کشور در زمینه انرژی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، افزود: با توجه به درک متقابل ایران و ترکیه از مسائل و مشکلات یکدیگر، روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ از این رو به راحتی می توانیم مشکلات یکدیگر را حل و فصل کنیم.

وزیر نفت افزود: رکود جهانی، مشکلات ترکیه در زمینه مصرف گاز، علاقه مندی این کشور برای ترانزیت گاز ایران به کشورهای دیگر، همچنین سرمایه گذاری شرکت های خصوصی ترکیه در صنعت نفت ایران، از دیگر محورهای این نشست مشترک بود.

ادامه نشست مشترک ایران و ترکیه 

دکتر میرکاظمی تصریح کرد: قرار است کمیته های فرعی دو کشور امروز (شنبه 18 دی) تشکیل شود و پس از جمع بندی در نشست مشترک بعدی در بعد از ظهر امروز، جمع بندی لازم روی مسائل مورد توافق صورت گیرد.

وزیر نفت با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران، یکی از تامین کنندگان عمده نفت و گاز ترکیه است، گفت: هم اکنون قرارداد بلندمدتی میان دو کشور در زمینه تامین گاز وجود دارد که از سال گذشته ایران حجم گاز صادراتی خود به ترکیه را به روزانه 30 میلیون متر مکعب رسانده است.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این مراسم با یادآوری دیدارهای مثبت مقام های دو کشور در زمینه نفت و گاز گفت: در این نشست، در زمینه تحکیم پیوندها و روابط پیشین میان دو طرف به توافق کامل رسیدیم.

وی با بیان این که ایران یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان نفت و گاز ترکیه است، گفت: مقدار ذخایر نفت و گاز ایران برای همه دنیا آشکار است، از این رو دو کشور می توانند به صورت دو جانبه و چند جانبه با یکدیگر روابط تجاری در زمینه نفت و گاز داشته باشند، زیرا هم اکنون در همه موضوع ها با یکدیگر تفاهم داریم.

ییلدیز گفت: با توجه به این که تاثیر بحران اقتصادی جهان هنوز در دنیا از بین نرفته است، کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی می بایست با همکاری یکدیگر مشکلات حاصل از این بحران را حل کنند؛ از این رو در باره این محور نیز با وزیر نفت ایران گفت و گو شد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در باره سرمایه گذاری در میدان گازی پارس جنوبی گفت: شرکت های خصوصی فعال در زمینه نفت و گاز ترکیه می توانند در بخش های مورد نیاز ایران سرمایه گذاری و فعالیت کنند و در صورت توافق نهایی در این زمینه، چشم انداز خوبی برای دو کشور وجود دارد.

۲۰ دی ۱۳۸۹ ۰۰:۰۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۳