25 درصد مازاد درآمد صادرات نفت خام و میعانات به وزارت نفت تعلق گرفت

25 درصد مازاد درآمد صادرات نفت خام و میعانات به وزارت نفت تعلق گرفت
25 درصد مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات علاوه بر سهم 14.5 درصدی از محل فروش نفت، بر اساس قانون بودجه سال 91 به وزارت نفت اختصاص یافت.
 

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر در تشریح تصویب این بند جدید در قانون بودجه امسال در زمینه رابطه مالی میان وزارت نفت و دولت گفت: بر اساس این بند "25 درصد مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات، بیش از ارقام مصوب در بودجه به وزارت نفت پرداخت می شود" ضمن آن که این بند برای نخستین بار در بودجه آمده است.

محسن خجسته مهر با بیان این که قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال 85 دلار به نرخ فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است، افزود: سهم شرکت ملی نفت ایران از تولید نفت خام شامل، درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی همچنین خوراک پالایشگاه های داخلی است که قیمت خوراک آنها 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته می شود.

وی تصریح کرد: سهم شرکت ملی نفت ایران مانند سال گذشته 14.5 درصد از کل تولید نفت خام با احتساب بازپرداخت های بیع متقابل است، همچنین هزینه های حمل و بارگیری نفت خام و میعانات گازی مثل سال های گذشته بر عهده وزارت نفت است.

خجسته مهر گفت: بر اساس قانون بودجه امسال، 23 درصد به صندوق توسعه ملی و 85.5 درصد به خزانه دولت واریز می شود، ولی در صورتی که قیمت نفت به بیش از ارقام مصوب در بودجه رسید، پس از تخصیص درصد های مصوب به محل های یاد شده، 25 درصد مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات به حساب وزارت نفت واریز می شود.

به گفته معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، مازاد درآمد حاصل از نفت بر اساس قانون بودجه تنها باید برای سرمایه گذاری بویژه در میدان های مشترک هزینه شود.

خجسته مهر با بیان این که 500 میلیون دلار از مازاد درآمد برای شرکت ملی گاز ایران اختصاص می یابد، گفت: بخشی از بودجه مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران از محل درآمد حاصل از فروش گاز و هدفمندی یارانه ها تامین می شود همچنین این شرکت برای توسعه گازرسانی شهری و روستایی به ازای هر متر مکعب گاز پنجاه ریال از مشترکان دریافت می کند.

به گفته وی،سهم شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی از محل درآمد حاصل از فروش نفت خام به صورت ماهیانه از سوی بانک مرکزی با اعلام خزانه داری کشور پرداخت می شود.

دریافت سهم وزارت نفت به شکل ارزی از خارج کشور

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: در قانون بودجه امسال به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده شد که علاوه بر دریافت بخشی از سهم خود به شکل ریالی در داخل، سهم خود را از خارج کشور به شکل ارزی نیز دریافت کند.

خجسته مهر گفت: این اجازه برای نخستین بار به وزارت نفت داده شده است.

۲۵ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۱۴
تعداد بازدید : ۸۸۸