از قراردادهای بلند مدت پتروشیمی ها با بورس کالا حمایت می کنیم

از قراردادهای بلند مدت پتروشیمی ها با بورس کالا حمایت می کنیم
انعقاد قراردادهای بلند مدت میان شرکت های پتروشیمی وخریداران در بورس کالای ایران افزون بر شفافیت بیشترمی تواند تسهیل در روند معامله ها را درپی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار نیپنا، بحث ماندن یا خروج محصولات پتروشیمی دربورس کالای ایران و نیز چالش های به وجود آمده در این زمینه و همچنین لزوم تنوع در نحوه معامله ها از مهمترین موارد مطرح شده میان فروشندگان و خریداران محصولات پلیمری و شیمیایی دربورس کالا طی ماه های گذشته بود که سرانجام با مذاکره و رایزنی های انجام شده هم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا ماندنی شد وهم معامله ها تغییر درنحوه عرضه و فروش را  تجربه کردند.
رضا محتشمی پور رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، آخرین مباحث موجود دراین زمینه و نیزبرنامه های آتی برای معامله های شفاف را تشریح کرد که متن این گفتگو را با هم می خوانیم:
-نحوه تعامل و همکاری میان مجتمع های پتروشیمی و بورس کالا را چگونه ارزیابی می کنید و انعقاد قراردادهای بلند مدت آیا محقق شد؟
شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز مجتمع های تولیدی همکاری بسیار خوب و سازنده ای با متولیان امر در بورس کالا دارند و خوشبختانه روند همکاری ها به ویژه در ماه های اخیر رضایت بخش بوده است.
قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران برای محصولاتی که تولیدکننده و خریدار مشخص دارد می تواند بازار این محصولات را به سوی آرامش هدایت کند و ازتوزیع رانت نیز جلوگیری خواهد شد واکنون تقاضا برای قراردادهای بلند مدت درحال افرایش است.
درباره قرارداد های بلند مدت باید به این نکته اشاره کرد که قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی یکی از خواسته های قدیمی شرکت های پتروشیمی از بورس کالای ایران بود تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر برای میزان تولیدشان برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و در این راستا با هدف تحقق این موضوع، از ابتدای امسال دو قرارداد بلند مدت از سوی پتروشیمی تند گویان برای معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا امضا شده است.
امروز شرایطی در بازار وجود دارد که همه خواهان ثبات وآرامش در بازارهستند و معامله گران به دنبال معامله هایی شفاف و با رونق هستند و در حال حاضر تقاضای 3 شرکت برای انعقاد قرارداد بلند مدت 3 محصول در حال بررسی نهایی است.
-برای سهولت خرید آیا اقدام های دیگری انجام خواهد شد؟
همانطور که اشاره شد روابط با بورس کالا بسیار خوب بوده و در سطحی مطلوب قرار دارد و همکاران ما در این بورس تلاش دارند تا نحوه معامله ها وتسهیل روابط میان فروشندگان و خریداران به بهترین شکل ممکن محقق شود و همه به دنبال بازارهایی پویا و همگام با رونق هستیم .
رااندازی سامانه سایا نیز با هدف معامله هایی آسان و نظارتی دقیق و شفاف برنحوه خرید ها انجام شده است و امید است که این سامانه بتواند برخی مشکلت موجود را حل کند.
گفتنی است که دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی، بورس کالای ایران و نیزتعاونی های تامین نیازصنایع پایین دست پتروشیمی با راه اندازی سامانه سایا عرضه و فروش محصولات پتروشیمی را با نظارت بیشتری انجام خواهند داد. سامانه سایا برای ساماندهی وضعیت آمار توزیع تعاونی ها و نظارت بر آن راه اندازی می شود و پس ازآغاز فعالیت رسمی این سامانه، خرید مواد اولیه برای شرکت های عضو درانجمن های تخصصی و تعاونی ها فقط ازاین طریق ممکن خواهد بود و خارج از این سامانه خریدی انجام نمی گیرد.
این سامانه در فاز نخست برای توزیع مناسب مواد اولیه به تعاونی های تولیدی راه اندازی خواهد شد وتمام مسائل مربوط به دریافت، توزیع و نظارت کلی بر عرضه کالا در صنعت پایین دست پتروشیمی را کنترل می کند.
تعاونی های مورد اشاره برای حضور در سایا باید صلاحیت شان در سامانه بهین یاب تائید شده باشد و سایا با توجه به ارتباط با بورس کالا مراحل خرید را به صورت هفتگی انجام خواهد داد.
ماندن معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا را چگونه ارزیابی می کنید؟
بر اساس مصوبه شورای رقابت معامله ها در بورس کالا باید انجام شود وباید این نکته را مورد توجه قرار داد که بورس می تواند تسهیل کننده معاملات باشد و تنظیم بازار و نظارت برعرضه های شفاف منجر به بازاری آرام اما دارای رونق خواهد شد.
ما به دنبال تغییرهای بزرگ در قواعد بازار نیستیم. فقط بر اساس مصوبه شورای رقابت از ماه آینده به جای میانگین نرخ جهانی قرار است که قیمت های پایه آخرین هفته معاملاتی(هفته دوم) ملاک اعلام قیمت ها باشد.
توسعه صنایع پائین دستی در مناطق مختلف کشور با چه چالش هایی مواجه است؟
صنایع پائین دستی در مسیر توسعه خود طی سال های گذشته با فراز و فرود هایی مواجه بوده است و هنوز نتوانسته است به هدف های پیش بینی شده دست یابد.
تمکز صنایع پائین دستی بیشتر در مناطق مرکزی کشور و کلانشهرها است و تقاضای شهرهای بزرگ برای مصرف دلیل اصلی این تمرکز به شمارمی رود اما باید در مناطق مختلف کشور از جمله استان های مرزی این صنایع گسترش یابند تا بتوانیم افزایش صادرات را رقم بزنیم.
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که رایزنی و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایرسازمان ها و نهاد های ذیربط می تواند تحرک در ساخت واحدهای جدید صنایع تکمیلی را محقق کند.
دفتر توسعه صنایع پائین دستی چه طرح هایی را به سرمایه گذاران پیشنهاد می کند؟
اکنون 400 طرح درنقاط مختلف کشور برای ارائه به سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری درصنایع پائین دستی موجود است و آماده معرفی آنها هستیم و در این راستا شهرک های صنعتی با توجه به وجود زیرساخت ها و مشوق های موجود می توانند میزبان صنایع تکمیلی باشند.
ما همواره از سرمایه گذاری های جدید حمایت می کنیم و سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی می تواند ارزش افزوده مطلوبی را به همراه داشته باشد.
مصوبه شورای رقابت برای تغییر اعلام قیمت ها موافقان و مخالفانی دارد ارزیابی شما دراین مورد چیست؟
تغییر در نحوه قیمت گذاری پایه محصولات پتروشیمی از میانگین نرخ جهانی به قیمت پایه هفته آخربازار تبعات خاصی را به دنبال دارد اما باید گفت که ما به دنبال تغییر جدی و بزرگی در قواعد بازار نیستیم.
براساس مصوبه جدید شورای رقابت، قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی که هردو هفته یکبار ازسوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس میانگین قیمت های جهانی و نرخ دلار بازارآزاد اعلام می شد، از این پس اندکی تغییر خواهد کرد و براساس مصوبه شورای رقابت از ماه آینده به جای میانگین نرخ جهانی قرار است که قیمت های پایه آخرین هفته معاملاتی(هفته دوم) ملاک اعلام قیمت ها باشد.
گفتنی است که شورای رقابت با مصوبه جدید به دنبال نزدیک کردن بازار داخلی به نوسان های بازارهای جهانی است، که البته من ترجیح می دهم نوسان های بازارهای جهانی باسرعت به بازارهای داخل کشور منتقل نشود.
۱۷ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۴۱۵