عربستان صادرات فرآورده های نفتی به مصر را متوقف کرد

عربستان صادرات فرآورده های نفتی به مصر را متوقف کرد
وزیر نفت مصر گفت: شرکت سعودی آرامکوی عربستان ارسال فرآورده های نفتی به مصر را تا زمان نامشخصی متوقف کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، طارق المولی، وزیر نفت مصر گفت، شرکت سعودی آرامکوی عربستان ارسال فرآورده های نفتی به مصر را تا زمان نامشخصی متوقف کرده و این کشور را ناگزیر ساخته تا انرژی مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر از بازارهای جهانی تهیه کند.
شرکت سعودی آرامکو در اوایل ماه اکتبر به شرکت نفت مصر اطلاع داد که عرضه فراورده های نفتی را به حالت تعلیق در خواهد آورد و بدین ترتیب چاره ای جز مراجعه مصر به بازار جهانی برای تامین نیازهای داخلی اش باقی نگذارد. در آن زمان مشخص نبود که آیا توقف ارسال نفت از عربستان به مصر تنها برای ماه اکتبر است یا در ماه های بعد نیز ادامه خواهد داشت. شرکت آرامکو اوایل امسال در قالب قراردادی 23 میلیارد دلاری موافقت کرده بود که به مدت 5 سال هر ماه 700 هزار تن فرآورده های نفتی به مصر ارسال نماید.
مصر که برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است، پس از تصمیم روز پنجشنبه دولت این کشور برای آزاد کردن نرخ ارز با افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده های نفتی مواجه شده است. المولی، وزیر نفت مصر دیروز در کنفرانسی خبری در ابوظبی تعلیق عرضه فراورده های نفتی عربستان به مصر برای مدتی نامعلوم را تایید کرد.
احسان الحق، تحلیلگر بازار نفت در لندن گفت: «این قضیه مصر را در شرایط بسیار سختی قرار می دهد. شناور سازی نرخ ارز بدان معناست که دولت مصر باید برای واردات انرژی رقم بالاتری پرداخت کند و اکنون این کشور باید برای تامین بنزین و گازوئیل مورد نیاز خود به بازارهای بین المللی رجوع کند که شرایط پرداخت سخت تری در ان برقرار است... من فکر نمی کنم مصر بتواند با شرایطی مشابه شرایط عربستان از کشور دیگری در منطقه فراورده های نفتی بخرد.»
۱۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۴۰۸