راه اندازی دو ایستگاه تقویت فشار خط لوله اتیلن غرب تا پایان پائیز

راه اندازی دو ایستگاه تقویت فشار خط لوله اتیلن غرب تا پایان پائیز
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب از راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار اهواز و سنندج خبر داد و گفت: این ایستگاه ها تا پایان آذرماه به طور کامل راه اندازی می شود.
مسعود میسمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، از راه اندازی آزمایشی ایستگاه تقویت فشار اهواز خبر داد و گفت: این ایستگاه هفته آینده به طور کامل راه اندازی می شود.
وی همچنین با تاکید بر راه اندازی ایستگاه تقویت فشار سنندج در آذرماه، اظهار کرد: هم اکنون خط لوله اتیلن غرب بدون مشکل فعال است و تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر این خط بر اساس برنامه ریزی های انجام شده درحال انجام است.
میسیمی، با اشاره به نصب 5 ایستگاه تقویت فشاردر خط لوله اتیلن غرب، یادآور شد: 3 ایستگاه تا کنون راه اندازی شده است.
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب با اشاره به ظرفیت خط تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این خط لوله می تواند 230 تن در ساعت گاز را انتقال دهد اما با توجه به کمبود اتیلن، در گذشته مقدارکمی گاز منتقل می شد؛ اکنون شرایط بهتر شده و 70 تن در ساعت اتیلن از طریق خط لوله اتیلن غرب منتقل می شود.
میسمی با تاکید بر لزوم نگهداری خط توسط بهره برداران، اظهار کرد: پتروشیمی ایلام از طریق خطی که احداث کرده به خط لوله اتیلن غرب متصل شده و می تواند با ظرفیت کامل خوراک بگیرد ومجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر نیز همگام با پتروشیمی های غرب کشور بدون مشکل از خط لوله اتیلن غرب، خوراک دریافت می کنند.
مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب با بیان این که با راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار در اهواز و سنندج، توان ارسال خوراک به مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب افزایش می یابد گفت: افزایش حجم خوراک مجتمع های پتروشیمی لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد ظرفیت کنونی تولید را در این مجتمع ها را افرایش خواهد داد و امید است امسال بتوانیم خوراک پایداربرای تولید دراین مجتمع ها را بطور کامل تامین کنیم.
به گزارش نیپنا، وی پیش از این نیز درباره خط لوله اتیلن غرب تاکید کرده بود که خط لوله اتیلن غرب با بهره گیری از تازه ترین فناوری های روز جهان ساخته شده و از نظر نکات فنی و ایمنی، بالاترین استانداردهای بین المللی را دارد.
این گزارش می افزاید: در هر ٢٥ کیلومتر از خط، یک ایستگاه ایمنی تعبیه شده است که شیرهای اطمینان در آن ها وجود دارد و در هر ٢٠٠ کیلومتر نیز یک ایستگاه توپک رانی هوشمند وجود دارد که به طور منظم و طبق برنامه ریزی خط لوله را کنترل می کند؛ همچنین یک سیستم الکترونیکی نشت یاب همزمان مشغول به فعالیت خواهد بود. سه اتاق کنترل در عسلویه، گچساران و سنندج بر نحوه فعالیت خط نظارت خواهند داشت.
از سوی دیگر دکل های مخابراتی مستقل و خط تلفن ویژه در هر ٢٥ کیلومتر در نظر گرفته شده است و در سراسر خط نیز یک خط کابل نوری وجود دارد.
به گزارش نیپنا،ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا پارس جنوبی تا استان های آذربایجان غربی و شرقی امتداد دارد.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری 8.5 میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند
۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۵۰۱