انحلال دردسرساز

انحلال دردسرساز
شرکت صادرات گاز ایران زمانی منحل شد که معاونت و یا شرکت جدیدی به عنوان جایگزین تشکیل نشده و قراردادهای صادرات گاز در هاله ای از ابهام به سر می برد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلسه مجمع شرکت ملی نفت ایران در اواسط تیرماه جاری برگزار و پس از برگزاری آن مشخص شد این مجمع قبل از تشکیل معاونت بین الملل شرکت ملی گاز رای به انحلال شرکت صادرات گاز ایران داده است.

این گزارش حاکی است شرکت صادرات گاز ایران 10 سال قبل و به منظور بازاریابی برای گاز ایران و درنهایت مذاکره برای صادرات گاز تشکیل شد اما در زمان وزارت سید مسعود میرکاظمی تصمیم بر آن شد تا این شرکت که به عنوان یک برند جهانی مطرح است به بخش خصوصی واگذار شده و وظایف آن را معاونتی با عنوان بین الملل شرکت ملی گاز برعهده بگیرد.

براساس این گزارش جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز بارها خبر از واگذاری شرکت صادرات گاز و تشکیل معاونت بین الملل در شرکت ملی گاز خبرداده بود.

به گفته وی حتی فعالیت های اولیه برای تشکیل این معاونت آغاز شده بود اما تاکنون معاونت بین الملل در شرکت ملی گاز ایجاد نشده است.

آنچه که باید به آن توجه کرد و مورد سوال قرار داد این است که چه عاملی موجب انحلال شرکت صادرات گاز ایران شده است و تکلیف قرار دادهای صادرات گاز ایران چه می شود؟

در همین زمینه یک مقام مسئول و مطلع در گفت وگو با خبرنگار فارس ضمن ابراز ناراحتی از انحلال این شرکت می گوید به نظر می رسد انحلال شرکت صادرات گاز به دلیل جدا کردن وظایف مربوط به صادرات ال ان جی از صادرات گاز طبیعی باشد.

وی ادامه می دهد اکثر کشورهایی که کار صادرات گاز طبیعی را انجام می دهند وظیفه صادرات ال ان جی را نیز برعهده دارند زیرا نمی توان این دو بخش را از یکدیگر جدا و تفکیک کرد.

این مقام مطلع خاطرنشان می کند: این تصمیم بدون بررسی کارشناسی صورت گرفته و مجمع عمومی شرکت ملی نفت نمی داند آینده وضعیت صادرات گاز ایران چگونه خواهد شد و حتی پشت پرده این تصمیم مشخص نیست و حتی قراردادهایی که این شرکت منعقد کرده است در هاله ای از ابهام به سر می برد.

وی ادامه می دهد: انحلال این شرکت اگرچه دردسرهایی ار برای ایران ایجاد می کند اما موجب خشنودی کشورهای عربی را فراهم کرده است.

این گزارش اضافه می کند علیرضا نیکزاد سخنگوی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در پاسخ به پرسشی در زمینه انحلال شرکت صادرات گاز و وظایف آن می گوید : مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت در شرکت ملی نفت وظایف حاکمیتی مانند صادرات نفت را بر عهده دارد به هیمن ترتیب وظایف صادرات گاز نیز با مدیریت بین الملل گاز خواهد بود.

وی اضافه می کند: اگر شرکت صادرات گاز منحل شود مانند شرکت ملی نفت، مدیریت بین‌المللی در شرکت ملی گاز تشکیل و وظایف حاکمیتی مربوط به صادرات گاز بر عهده این مدیریت در شرکت ملی گاز گذاشته خواهد شد.

اما نکته جالب توجه آن است که سخنگوی وزارت نفت از رد یا تایید خبر انحلال شرکت صادرات گاز طبیعی خودداری کرد کرد.

براساس این گزارش در طول مدتی که از تاسیس شرکت ملی گاز می گذرد وظیفه صادرات گاز همواره برعهده شرکت ملی گاز بوده است اما این تصمیم زمانی گرفته شده است که هیچ تکلیفی برای صادرات گاز ایران مشخص نشده و به دنبال آن قرار دادهای جدید نیز با مشکل مواجه می شود.

باید گفت که ایران درآستانه عقد 3 قرار داد جدید صادرات گاز با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا است که می تواند تراز تجاری گاز را به نفع ایران تغییر دهد اما این تصمیم یکباره مجمع عمومی شرکت ملی نفت آینده این قرار دادها را نیز با ابهام مواجه می کند.

۲۵ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۰۶۷