وزارت نفت از فرصت پسابرجام به خوبی استفاده کرد

وزارت نفت از فرصت پسابرجام به خوبی استفاده کرد
رئیس جمهوری از تلاش‎های کارکنان صنعت نفت قدردانی کرد و گفت: وزارت نفت از فرصت پسابرجام به خوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن روحانی امروز (یکشنبه، ٢٣ آبان ماه) در مراسم افتتاح رسمی سه طرح توسعه ای غرب کارون، با اشاره به افزایش توان تولید نفت در این منطقه به حدود ٣٠٠ هزار بشکه در روز، گفت: امروز بیش از ٢٥٠ هزار بشکه نفت از میدان های این منطقه برداشت می شود و این رقم باید باز هم افزایش یابد.

 وی با اشاره به این که غرب کارون یکی از میدان های فعالیت اصلی صنعت نفت ما پس از دوران جنگ تحمیلی به شمار می رود، افزود: بخشی از طرح‎ها و پروژه‎های غرب کارون در دولت گذشته بهره برداری شد و تولید از این منطقه تا ٦٥ هزار بشکه هم افزایش یافت؛ اما امروز با گذشت سه سال، از تولید روزانه بیش از ٢٥٠ هزار بشکه حرف می زنیم.

روحانی گفت: این رقم قرار است به بیش از یک میلیون بشکه افزایش یابد؛ این کار شدنی است و باید سرمایه و فناوری در اختیار داشته باشیم.

نیاز به ١٨ میلیارد دلار سرمایه برای تکمیل فرآیند توسعه در غرب کارون

وی با اشاره به سرمایه گذاری حدود هفت میلیارد دلاری برای به ثمر رسیدن سه طرح توسعه ای در غرب کارون، ادامه داد: برای تکمیل طرح‎های توسعه ای این منطقه به حدود ١٨ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و افزایش ضریب بازیافت از میدان‎ها نیز نیازمند استفاده از فناوری است.

روحانی بر ضرورت افزایش ضریب بازیافت از مخازن تاکید کرد و گفت: مهم است که به چه میزان بتوانیم از منابع موجود در یک میدان بهره مند شویم.

رئیس جمهوری به ٦٧ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجای میدان‎های نفتی منطقه غرب کارون اشاره کرد و افزود: افزایش یک درصد ضریب بازیافت در این منطقه، ذخایر قابل استحصال نفت کشور را ٦٧٠ میلیون بشکه افزایش می دهد و می تواند بیش از ٣٠ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که «نمی خواهیم چاه‎ها را رو به قبله کنیم»، اضافه کرد: این که چاهی بزنیم و تنها از مقداری از نفت آن استفاده کنیم و بقیه از بین برود و یا بی استفاده بماند، راه به جایی نمی برد و باید امکان استفاده از چاه‎ها در طولانی مدت فراهم شود.

روحانی گفت: مدیریت صنعت نفت، خواست ملت ایران است و باید از فضای به وجود آمده پسابرجام، حداکثر استفاده را برای جذب فناوری و سرمایه به منظور توسعه کشور و اشتغال‎زایی برای جوانان داشته باشیم.

این خبر در حال تکمیل است ... 

۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۴۴۳