منابع مالی حاصل از فروش نفت در حساب بانک مرکزی است

منابع مالی حاصل از فروش نفت در حساب بانک مرکزی است
عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: پول صادرات نفت به‌صورت اسکناس و یا نقدی به ایران بازنمی‌گردد، اسناد و منابع اعتباری میا فروشنده و خریدار نفت گشایش می یابد و مبادلات میان دو طرف از این طریق انجام می‌شود، اکنون نیز منابع مالی حاصل از فروش نفت در حساب بانک مرکزی ایران است.

فرهاد فزونی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، در واکنش به مباحث مطرح شده در این باره که گفته می‌شود «پول صادرات نفت ایران به کشور باز نمی‌گردد»، گفت: افرادی که این موارد را مطرح می‌کنند از حوزه بازار مالی بین‌المللی بی اطلاع هستند یا اهداف دیگری را پیگیری می‌کنند، جای تاسف است که افراد از روی بی‌اطلاعی این موارد را عنوان کرده‌اند.

وی افزود: در این کشور سازمان‌هایی همچون بانک مرکزی وجود داشته که وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهند، وزارت نفت نیز تکالیف خود را برعهده دارد، این گونه نیست که پول صادرات نفت به‌صورت اسکناس و یا نقدی به ایران بازگردد، اسناد و منابع اعتباری میان کشور فروشنده و خریدار نفت باز شده و مبادلات میان دو طرف از این طریق انجام می‌شود.

فزونی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند وقتی نفتی فروخته می‌شود پول آن در اسرع وقت باید پرداخت شود، اما منابع مالی حاصل از فروش نفت معمولا با تاخیر ٢ تا ٣ ماه به صورت اسناد و منابع اعتباری به دست خریدار می‌رسد و در کشور ما نیز به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و یا از کشورهای دیگر کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم.

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی، چندی پیش در این مورد گفته بود: ما اکنون برای وصول پول نفت مشکلی نداریم، پیش از این هزینه بسیاری برای پول نفت پرداخت می‌کردیم، اما اکنون بدون هزینه اضافی از منابع حاصل از فروش نفت بهره می‌بریم.

امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در این باره تاکید کرد: ایران برای دریافت عواید فروش نفت هیچ مشکلی ندارد و پول حاصل از فروش نفت به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص مسائل مطرح شده درباره بازگشت پول حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی گفت: تسهیل و افزایش یک میلیون بشکه‌ای فروش نفت، متنوع شدن مشتریان نفتی، رفع مسائل بیمه‌ای از پیامدهای مثبت برجام است.

۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۶:۴۶
تعداد بازدید : ۵۱۰