شکست مقاومت پلی پروپیلن سازها

افزایش عرضه برخی پلی پروپلین سازها در هفته های اخیر سبب شده تا معامله گران بیشتری از ثبت سقف قیمت در روز گذشته خودداری کنند، اما همچنان قیمت ها در بازار پلی پروپیلن در حد بالایی باقی مانده، ولی به نظر می رسد این روند ادامه دار نباشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، از این رو روز گذشته معامله گران از ثبت سقف قیمت برای C30S خودداری کردند.

در همین حال گریدSF۰۶۰ پلی نار، ZH۵۵۲R و ZH۵۵۰J نویدزرشیمی با سقف قیمت معامله شدند. گرید ۰۶۰ پلی نار با حجم عرضه ۷۹۸ تن و تقاضای ۳۵۹۱ تن روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۱۷ تومان و با سقف قیمت ۳ هزار و ۶۴۹ تومانی خریداری شد. به گفته معامله گران هزینه حمل این کالا یکی از دلایل توجه ویژه خریداران به آن است.

گرید  ZH۵۵۲Rنویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۲۵۲ تن و تقاضایی معادل ۲ هزار و ۳۳۱ تن روبه رو شد، اتمام ذخیره انبار این گرید و عدم تولید آن توسط پلی پروپیلن سازها از دلایل توجه بازاریان به این کالا است. همچنین گرید  ZH۵۵۰J این مجتمع هم با حجم عرضه ۲۵۲ تن ۱۲۶۰ تن تقاضا داشت، کاربرد این گرید در ظروف یک بار مصرف و همچنین کمبود آن متاثر از غیبت در هفته های اخیر از دلایل ثبت سقف قیمت برای این کالا است، به این ترتیب هر دو گرید با سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۶۴۹ تومان به فروش رسیدند.

در همین حال روز گذشته پلی پروپیلن نساجی RG1102XL پتروشیمی رجال هم جزء کالاهایی بود که با افت قیمت در رقابت نسبت به هفته های قبل روبه رو شد.

از سوی دیگر گرید C30S پتروشیمی مارون به دلیل عرضه های زیاد در این هفته سقف قیمت را تجربه نکرد. اما پلی پروپیلن های شیمیایی به دلیل عرضه های کم همچنان مورد توجه بازار هستند و گریدهای عرضه شده نیز در این روز سقف قیمت خوردند. از سوی دیگر فاصله قیمتی این کالاها در بازار و بورس نیز بر افزایش تقاضای آنها نیز موثر است.

البته پلی اتیلن سنگین فیلم EX5 پتروشیمی مارون در این روز به دلیل عدم اعمال افزایش عرضه با رقابت از سوی معامله گران مواجه شد، به عقیده کارشناسان بازار اگر افزایش عرضه این کالا انجام در تالار انجام می شد، معامله گران برای خرید آن رقابت نمی کردند.

در همین حال پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N پتروشیمی مارون، پلی اتیلن سنگین بادی BL3 و پلی اتیلن سنگین فیلم EX5 پلیمر کرمانشاه از کالاهایی بودند که وارد سیستم مچینگ شده و خریداران تمایلی به معامله آنها نشان ندادند.

با این حال به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمت های پایه در هفته جاری و همچنین نزدیکی به اربعین حسینی، خریداران تمایلی به رقابت برای پلی پروپیلن ها ندارند، این در حالی است که هماهنگی گرید توسط پلی پروپیلن سازها از دلایلی است که از ریزش نرخ این کالاها جلوگیری کرده است.

از سوی دیگر در پایان ماه و همچنین اتمام سهمیه های خرید قرار داریم و از این رو تقاضا اندکی برای خریدهای محصولات پتروشیمی کاهش یافته است.

با این حال روز گذشته ۱۱ هزار و ۱۷۵ تن پلیمر معامله شد، عرضه محصولات پلیمری ۱۸ هزار و ۳۲۳ تن و تقاضا آن بالغ بر ۳۵ هزار و ۵۲۳ تن بود.

۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۷:۰۱
تعداد بازدید : ۵۴۶