نروژ و روسیه در راه صنعت نفت ایران

دنیای اقتصاد: امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری شرکت‌های نفتی اروپایی و روسی با ایران در چند روز گذشته در حالی رخ داد که برخی تحلیلگران بین‌المللی به شرکت‌های بزرگ نفتی نسبت به همکاری با ایران هشدار داده بودند. بر این اساس درحالی‌که در روزهای گذشته این کارشناسان احتمال بی‌اثر شدن توافقنامه برجام بعد از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را مطرح کردند، شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با ایران را به تامل و تفکر بیشتر دعوت کردند. با این وجود طی سه روز گذشته شرکت‌هایی از نروژ (دی‎ان‎او) و روسیه (شرکت‌های لوک‌اویل، زاروبژ نفت و تات‌نفت) با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کردند تا پس از انجام مطالعه روی میدان‌های موردنظر، همکاری نفتی خود با ایران را آغاز کنند.

به گزارش «شانا» شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی‎ان‎او (DNO) چهارشنبه گذشته یادداشت ‎تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت. این تفاهم‎نامه همکاری میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و بیورن دیل (Bjorn Dale) مدیرعامل شرکت دی‎ان‎او نروژی امضا شد. منوچهری در مراسم امضای این تفاهم‎نامه به اشتراکات ساختاری میدان‎های نفتی چنگوله و آذر در غرب کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که دی‎ان‎او نتایج مطالعات خود را ظرف مدت ٦ ماه ارائه دهد. وی با اشاره به سابقه خوب همکاری صنعت نفت ایران با شرکت نروژی استات‌اویل، ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‎نامه بتواند به توسعه تعامل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت دی‎ان‎او نیز منتهی شود، همچنین منوچهری در این مراسم گفت: شرکت دی‎ان‎او، نسبت به ایجاد دفتر رسمی در ایران اقدام کند.

بیورن دیل (Bjorn Dale)، مدیرعامل دی‎ان‎او هم در این نشست به سابقه فعالیت‎های این شرکت در نقاط مختلف دنیا اشاره و ابراز خرسندی کرد که فرصت تعامل با صنعت نفت ایران برای این شرکت فراهم شده است. همچنین غلامرضا منوچهری در حاشیه برگزاری «کارگاه بررسی ابعاد الگوی جدید قراردادهای نفتی» که با حضور 35 نفر از نمایندگان چند شرکت مهم نفتی روسیه روز پنج‌شنبه ( ۲۷ آبان ماه) در تهران برگزار شد، گفت: با برخی از این شرکت‌ها همچون لوک اویل، زاروبژ نفت و تات نفت، تفاهمنامه (MOU) امضا شده است که امیدواریم به زودی به قرارداد نهایی برسیم. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی سبب افزایش تعامل و نگاه جدی‌تر آنها به بازار ایران می‌شود، افزود: روسیه به‌عنوان یک کشور قدرتمند و همکار راهبردی ایران و کشوری که روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، در زمینه فناوری‎های IOR و EOR رشد بسیار خوبی داشته است و این شرکت‌ها قابلیت‌های فراوانی برای همکاری با ایران دارند. در کارگاه قراردادهای جدید نفتی هیاتی شامل معاونان و کارشناسانی از شرکت‌هایی چون گازپروم، گازپروم نفت، لوک‌اویل، تات‌نفت، زاروبژنفت، روسنفت و برخی اعضای اتاق بازرگانی روسیه حضور داشتند.

۲۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۵۲۱